Alleen zijn Winkelaccountmanager Relaties met supermarkten Vanochtend staan er twee supermarkten op het programma. Onze eerste afspraak is bij supermarkt Jumbo in Sint Oedenrode. Hier heeft Sandro een afspraak met de bedrijfsleider om de displaymogelijkheden van Vrumona te verbeteren. Na een kort onderhoud leert Sandro dat de supermarkt een eigen schapmanagement gaat voeren. Belangrijke informatie voor de accountmanager die hierop, op zijn beurt zijn strategie kan aanpassen. Sandro loopt nog een keer langs het schap, draait de flessen met het etiket naar voren en dan stappen we weer in de auto. Op naar de volgende afspraak. "Het alleenzijn heeft voor- en nadelen. Als ik met een collega wil praten, moet ik mijn mobiel pakken en kan ik niet even bij iemand naar binnen stappen, dat is wel eens vervelend. Het voordeel is datje vrijheidsgevoel groot is, ik kan mijn dag zelf indelen. Met de vertegenwoordiger van Heineken in mijn rayon heb ik wel een heel goed contact. Mocht ik iets in een winkel signaleren met betrekking tot het bierschap dat ten nadele is van Heineken, zoals recent bij een Super de Boer waar ze de Heineken-koelkast in het magazijn hadden neergezet, dan laat ik dat die vertegenwoordiger weten. Een keer in de maand ben ik op kantoor om met alle vertegenwoordigers en retailmanagers te bespreken hoe het is gegaan met de voorverkoop en de displaybouw." "We worden door retailmanagers aangestuurd om per week bepaalde supermarkten te bezoeken. Deze week staat bijvoorbeeld op het lijstje dat we verschillende filialen van Albert Heijn moeten bezoeken, om daar een 'Xi Climax'- distributieronde te doen. Verder zijn displaybouw, schapverzorging, schapombouw en het signaleren van kansen rondom activiteiten ook werkzaamheden van een winkelaccountmanager. Je kunt met een bedrijfsleider van een supermarkt individueel acties afspreken, door te gaan afprijzen om het product verder onder de aandacht te krijgen. Dat doe je dan in goed overleg, het hangt er maar net vanaf hoe de contactpersoon tegenover de acties staat en hoeveel ruimte er is. Met XI zal dat bijvoorbeeld beter lukken dan met de anderhalve liter variant van Sisi, 7UP en Pepsi. Dan praat je over zestig a zeventig kratten die in een keer massaal op het display worden gezet en met Xi praat je over een schapplank of over een kant-en-klare display." "De relaties met supermarkten zijn over het algemeen goed. Twee jaar geleden hebben wij aan Albert Heijn een voorstel gedaan voor een schappenplan. Dat is destijds gehonoreerd, dat betekent dus dat je in 650 supermarkten in een keer jouw schapvisie kan neerzetten. Als dat echter niet bevalt of als de organisatie het niet goed aankan, dan zie je dat ze heel snel naar de concurrent gaan. Dat was bij ons het geval met Coca Cola, het rode gevaar, waardoor ons schappenplan bij Albert Heijn op een lager plan werd gesteld. Wij stonden bijvoorbeeld met Sisi op een heel mooie plek, op ooghoogte, terwijl Sisi nu in de bodembak staat. Sisi heeft echter juist nu bij Albert Heijn een goede index, wordt dus goed verkocht, niet te geloven, maar in de regel is een bodemplaats niet goed!"

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 20