jaarcijfers bekend verwe IIMBO AOflKHO I SblTb Tekst Karin Willems Heineken N.V. heeft over 2001 een nettowinst van 715 miljoen euro uit gewone bedrijfsuitoefening behaald. Dit is 15% meer dan in 2000. De omzet steeg met 13% naar 9,2 miljard euro. Van deze stijging kan Heineken 5% op eigen conto schrijven. Door de aankopen van Nigerian Breweries en een aantal drankengroothandels ging de omzet nog eens met 6% omhoog en bijna 2% stijging werd gerealiseerd door de koers van de Amerikaanse dollar ten opzichte van de euro. In landen waarin Heineken verkeert in het hoogste segment van de markt, steeg de afzet met 7%. Vooral in de Verenigde Staten, Spanje, Frankrijk, Italië, Thailand en Canada werd meer bier van de Nederlandse brouwer gedronken. Ondanks de daling in de biermarkt steeg ook het resultaat van Heineken Nederland. De wereldwijde afzet van Heineken bier steeg met 4% tot 22,4 miljoen hectoliter. De verkoop van Amstel bleef stabiel op 10,8 miljoen hectoliter. Heineken verwacht voor het jaar 2002 opnieuw een toename van de nettowinst. Ook over de winstverwachting op langere termijn is Heineken optimistisch. npaiunbHoe nu6o HPABMJ10 OCHOBHOE Tekst Manel Vrijenhoek Heineken heeft een overeenkomst getekend voor de acquisitie van de Russische brouwerij Bravo International. Sinds de jaren tachtig heeft Heineken exportactiviteiten in Rusland. Heineken zet nu de eerste stap om een bredere marktpositie in Rusland te veroveren, enerzijds door aankoop van goed gepositioneerde lokale 'standaard- merken' en anderzijds door het aankopen van een brouwerij waar het Heineken-merk lokaal kan worden gebrouwen. Door de zeer hoge invoerrechten in Rusland verkrijgt het Heineken- merk in de premiummarkt concurrentievoordeel wanneer het lokaal wordt gebrouwen. Verwacht wordt dat Rusland, door verdere groei van de markt, binnen een paar jaar tot de top-5 van wereldbiermarkten zal behoren. Heineken heeft met deze acquisitie een sterke startpositie verworven om snel te kunnen groeien in Rusland. De Bravo International brouwerij is opgericht in 1999 en gevestigd in St. Petersburg. Het is de snelst groeiende brouwerij van het land. De brouwerij heeft een productiecapaciteit van vijf miljoen hectoliter. Bravo International voert drie merken: het 'standaard' merk Ohota, Botchkarov het merk in de top van het standaardsegment en het merk Löwenbrau dat in licentie wordt gebrouwen. Heineken en de oprichters van Bravo zullen gezamenlijk in een aparte onderneming de mixdranken van Bravo blijven ontwikkelen. De Russische biermarkt is in de laatste drie jaar verdubbeld en heeft in 2001 een totaal volume van meer dan zestig miljoen hectoliter bereikt. Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 18