Onder de Spaanse zon werd ai weer enige tijd geleden het besluit genomen tot samenwerking tussen Cruz Campo en El Aguila Amstel. Hiermee was de basis gelegd voor het ontstaan van Heineken Espana. Met onder meer de merken Cruz Campo, El Aguila Amstel, Heineken en Buckler heeft Heineken Espana een marktaandeel van 35%. Na de verkoop van twee brouwerijen wordt Heineken Espana momenteel gevormd door de overgebleven vijf brouwerijen waarvan de kleinste in Arano staat. De andere vier brouwerijen staan in Valencia, Sevilla, Jaen en Madrid. Om de capaciteit van de twee verkochte brouwerijen te compenseren, was het nodig de capaciteit en productiviteit van de brouwerij in Madrid te verhogen met 30%. Tekst wilma certenaar Het team Vergisten en lageren Koolzuur terugwinning Verpakken Planning Spaans pr Een kolfje naar de hand van HTS dat inmiddels al vele van dit soort investeringsprojecten heeft begeleid en uitgevoerd. Het project dat vorig jaar januari door de Raad van Bestuur werd goedgekeurd, omvat de automatisering van de vergistings- en lagerkelder, een nieuwe fustenlijn en een nieuwe blikkenlijn. "Om een project als dit te realiseren wordt een team samengesteld bestaande uit een aantal disciplines", aldus projectleider Leo Vaessen en accountmanager Johan Tolsma. Het team bestaat uit een proces engineer die alles weet van brouwprocessen en de apparatuur die daarvoor nodig is, een mechanical engineer voor het ontwerpen van de benodigde apparatuur, een automation engineer voor de besturing van de installatie en een electrical engineer voor het elektrisch ontwerp. Een packaging engineer heeft het ontwerp van de nieuwe verpakkingslijn verzorgd. Vanuit Spanje worden nog een lokale projectmanager en een installatiemanager aan het team toegevoegd. Alles bij elkaar een groep van gemiddeld tien personen. Hoewel er een groot verschil is tussen de Spaanse en de Nederlandse aanpak, lijkt dit project technisch sterk op de capaciteitsuitbreiding die in het verleden in de brouwerij in Den Bosch werd verwezenlijkt. Vandaar dat het Bossche uitbreidingsteam in bijna onveranderde samenstelling zich nu ook over de uitbreiding in Spanje buigt. Om de capaciteit uit te breiden zijn allereerst de vergistings- en lagercapaciteit vergroot. Speciaal voor het Heineken-merk, waarvan de verkopen met 30% spectaculair zijn gestegen, zijn er nieuwe vergistingstanks en lagertanks geïnstalleerd. De vergistingstanks voor El Aguila Amstel zijn vergroot naar een inhoud van 7.000 hectoliter, wat groter is dan de tanks die in Zoeterwoude staan. De vergistings- en lagerkelder worden bovendien volledig geautomatiseerd. Alle bierstromen die tot nu toe door flexibele, zware slangen gingen, worden straks via een matrixsysteem door een vast leidingwerk gestuurd. Dit matrixsysteem vervangt de man die vroeger de zware slangen aan de verschillende tanks koppelde. Het wegvallen van het gesleep met slangen scheelt niet alleen in productiviteit maar ook aanzienlijk in de kwaliteit van de werkomstandigheden. Bovendien is met dit ontwerp de hygiëne nog beter gewaarborgd. Momenteel koopt de brouwerij alle CO2 die benodigd is voor het proces bij een lokale CO2 leverancier. In het kader van productkwaliteit en milieuzorg wordt een nieuwe CO2 installatie geplaatst. Deze installatie zorgt ervoor dat er geen CO2 meer in het milieu terechtkomt maar wordt hergebruikt in het proces. Hergebruik is ook een eis van PP&C, omdat daarmee het risico van CO2 contaminatie met het product wordt uitgesloten. CO2 contaminatie was de oorzaak van het probleem bij Coca Cola vorig jaar. Bij Verpakken is de bestaande fustenlijn uit 1974 vorig jaar augustus vervangen door een moderne fustenlijn van duizend fusten per uur zoals eerder al in Zoeterwoude, Den Bosch en Cork zijn geplaatst. Deze lijn kende nogal wat aanloop problemen. Het heeft een aantal maanden geduurd, maar nu voldoet de lijn aan de gewenste eisen. De nieuwe Madrileense bliklijn, met een capaciteit van 60.000 blikjes per uur, startte met veel minder problemen. Deze uitbreidingen zorgen er samen voor dat aan de gewenste productievergroting kan worden voldaan en dat alle productsoorten van Heineken Espana in Madrid kunnen worden afgevuld. De ingebruikneming van de eerste nieuwe systemen was eigenlijk in april gepland vóór het hoofdseizoen. Helaas heeft de leverancier van het automatiseringssysteem meer tijd nodig voor het programmeren van het nieuwe systeem, waardoor het project is vertraagd. Besloten is de start tot september uit te stellen. Begin 2003 moet het gehele project zijn afgerond. 12 Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 12