Onder de Spaanse zon werd ai weer enige tijd geleden het besluit genomen tot
samenwerking tussen Cruz Campo en El Aguila Amstel. Hiermee was de basis gelegd voor
het ontstaan van Heineken Espana. Met onder meer de merken Cruz Campo, El Aguila
Amstel, Heineken en Buckler heeft Heineken Espana een marktaandeel van 35%. Na de
verkoop van twee brouwerijen wordt Heineken Espana momenteel gevormd door de
overgebleven vijf brouwerijen waarvan de kleinste in Arano staat. De andere vier
brouwerijen staan in Valencia, Sevilla, Jaen en Madrid. Om de capaciteit van de twee
verkochte brouwerijen te compenseren, was het nodig de capaciteit en productiviteit van
de brouwerij in Madrid te verhogen met 30%. Tekst wilma certenaar
Het team
Vergisten en lageren
Koolzuur terugwinning
Verpakken
Planning
Spaans pr
Een kolfje naar de hand van HTS dat inmiddels al vele van dit
soort investeringsprojecten heeft begeleid en uitgevoerd. Het
project dat vorig jaar januari door de Raad van Bestuur werd
goedgekeurd, omvat de automatisering van de vergistings- en
lagerkelder, een nieuwe fustenlijn en een nieuwe blikkenlijn.
"Om een project als dit te realiseren wordt een team
samengesteld bestaande uit een aantal disciplines", aldus
projectleider Leo Vaessen en accountmanager Johan Tolsma.
Het team bestaat uit een proces engineer die alles weet van
brouwprocessen en de apparatuur die daarvoor nodig is, een
mechanical engineer voor het ontwerpen van de benodigde
apparatuur, een automation engineer voor de besturing van
de installatie en een electrical engineer voor het elektrisch
ontwerp. Een packaging engineer heeft het ontwerp van de
nieuwe verpakkingslijn verzorgd. Vanuit Spanje worden nog
een lokale projectmanager en een installatiemanager aan het
team toegevoegd. Alles bij elkaar een groep van gemiddeld
tien personen. Hoewel er een groot verschil is tussen de
Spaanse en de Nederlandse aanpak, lijkt dit project technisch
sterk op de capaciteitsuitbreiding die in het verleden in de
brouwerij in Den Bosch werd verwezenlijkt. Vandaar dat het
Bossche uitbreidingsteam in bijna onveranderde samenstelling
zich nu ook over de uitbreiding in Spanje buigt.
Om de capaciteit uit te breiden zijn allereerst de vergistings-
en lagercapaciteit vergroot. Speciaal voor het Heineken-merk,
waarvan de verkopen met 30% spectaculair zijn gestegen, zijn
er nieuwe vergistingstanks en lagertanks geïnstalleerd. De
vergistingstanks voor El Aguila Amstel zijn vergroot naar een
inhoud van 7.000 hectoliter, wat groter is dan de tanks die in
Zoeterwoude staan. De vergistings- en lagerkelder worden
bovendien volledig geautomatiseerd. Alle bierstromen die tot
nu toe door flexibele, zware slangen gingen, worden straks via
een matrixsysteem door een vast leidingwerk gestuurd. Dit
matrixsysteem vervangt de man die vroeger de zware slangen
aan de verschillende tanks koppelde. Het wegvallen van het
gesleep met slangen scheelt niet alleen in productiviteit maar
ook aanzienlijk in de kwaliteit van de werkomstandigheden.
Bovendien is met dit ontwerp de hygiëne nog beter
gewaarborgd.
Momenteel koopt de brouwerij alle CO2 die benodigd is voor
het proces bij een lokale CO2 leverancier. In het kader van
productkwaliteit en milieuzorg wordt een nieuwe CO2
installatie geplaatst. Deze installatie zorgt ervoor dat er geen
CO2 meer in het milieu terechtkomt maar wordt hergebruikt in
het proces. Hergebruik is ook een eis van PP&C, omdat
daarmee het risico van CO2 contaminatie met het product
wordt uitgesloten. CO2 contaminatie was de oorzaak van het
probleem bij Coca Cola vorig jaar.
Bij Verpakken is de bestaande fustenlijn uit 1974 vorig jaar
augustus vervangen door een moderne fustenlijn van duizend
fusten per uur zoals eerder al in Zoeterwoude, Den Bosch en
Cork zijn geplaatst. Deze lijn kende nogal wat aanloop
problemen. Het heeft een aantal maanden geduurd, maar nu
voldoet de lijn aan de gewenste eisen. De nieuwe Madrileense
bliklijn, met een capaciteit van 60.000 blikjes per uur, startte
met veel minder problemen. Deze uitbreidingen zorgen er
samen voor dat aan de gewenste productievergroting kan
worden voldaan en dat alle productsoorten van Heineken
Espana in Madrid kunnen worden afgevuld.
De ingebruikneming van de eerste nieuwe systemen was
eigenlijk in april gepland vóór het hoofdseizoen. Helaas heeft
de leverancier van het automatiseringssysteem meer tijd
nodig voor het programmeren van het nieuwe systeem,
waardoor het project is vertraagd. Besloten is de start tot
september uit te stellen. Begin 2003 moet het gehele project
zijn afgerond.
12
Heineken