WA
Voor collega's Bram Streefkerk en Jeff Visser is de digitale
snelweg gesneden koek. Beiden hebben al vele jaren
ervaring met internet en e-business. Sinds 1 juli vorig jaar
zijn ze in dienst van Heineken als e-business consultants om
ook ons bedrijf definitief op de digitale kaart te zetten. Hun
rol daarbij is die van aanspreekpunt voor alle zaken die met
internet te maken hebben.
Centrale afspraken
Bram Streefkerk
Tekst Marguerite de Ruijter
de digitale
snelweg
Bram Streefkerk is na zijn studie een aantal jaren als technische
man betrokken geweest bij een warenhuis op internet. Jeff
Visser was onder meer betrokken bij een autoleasebedrijf dat
internet gebruikt als enig verkoopkanaal. Beiden waren op zoek
naar een nieuwe uitdaging en vonden die bij Heineken. "We
kenden elkaar niet, maar reageerden los van elkaar op de
advertentie. Achteraf blijkt dat we ook veel gezamenlijke
vrienden en kennissen hebben" vertelt Bram. Bram en Jeff
kregen de opdracht een geheel nieuwe afdeling binnen
Information Services (IS) op te zetten. "Er komen bij Heineken
steeds meer internetprojecten en websites bij en dus ook meer
werk voor IS. Bij IS misten ze tot nu toe de specifieke kennis, tijd
en aandacht om daarop op een goede manier in te springen. Er
moest daarom een nieuwe, in e-business gespecialiseerde,
subafdeling komen en daarvoor zijn wij aangetrokken. Zo
kunnen we samen met onze klanten kijken wat technisch
mogelijk is, met providers onderhandelen, maar onze klanten
ook adviezen geven over het gebruik en de opzet van een
website", aldus Bram.
Jeff: "Het is onze taak e-business op de kaart te zetten en
daarover naar en met onze klanten te communiceren. Om dat te
bereiken, zijn we eerst bij onze potentiële klanten zoals Inkoop
en Marketing langsgegaan. We hebben ons voorgesteld in de
organisatie en gekeken waar voor ons de kansen liggen. Daaruit
zijn verschillende projecten voortgekomen en zijn wij tot een
omschrijving van ons takenpakket gekomen. Advisering,
bemiddeling, projectbegeleiding en market-watch. We hebben
ook een beleid en visie rond e-business opgesteld, waarin
Heineken
Nederlands Beheer
i .\X\VCrt>-