Het Oeteldonks carnaval is gebaseerd op de middeleeuwse traditie van de omgekeerde wereld. Het is een feest van kolderieke scherts en parodie. Drie dagen van feesten met zang, dans, eten en drinken, vóórdat de veertigdaagse vastenperiode begint. Heineken un werrum nest Tekst Gerrit Sman Dat liep in de negentiende eeuw danig uit de hand. Tegen de 'slemperijen' kwam verzet vanuit de burgerij en een verbod dreigde. Enige Bosschenaren uit de gegoede middenstand smeedden een plan ter bescherming van dit volksfeest waarin iedereen zich zou kunnen vinden. Zij bedachten het durp Oeteldonk. In 1882 werd de Oeteldonkse Club opgericht om het initiatief uit te werken en te begeleiden. Het werd een volksfeest dat verloopt volgens vaste protocollen en waarin iedereen zijn of haar rol speelt. Ook de Hofbrouwerij der Amadeiro's, de rest van het jaar bekend als de Supply unit 's-Hertogenbosch, vervult hierin al een geheel eigen rol. Veel meer. Daar laten ze in Oeteldonk geen twijfel over bestaan. Herman Ubbink is een van de uitzonderingen die deze eer te beurt viel evenals dat in het verleden met de legendarische Cor Scheltema het geval was. Beiden hebben dan ook door de jaren heen van een grote betrokkenheid bij het wel-en-wee van het durpke Oeteldonk blijk gegeven. 'De Heinekes', zoals ze in 's-Hertogenbosch zeggen, en het Oeteldonkse carnaval hebben wat moois met elkaar. Dat begon al direct met de officiële opening van de Bossche Brouwerij in september 1958. De toenmalige directie van de Brouwerij nodigde de Prins, 't Gevollug en alle functionarissen van de Oeteldonkse Club uit om te toasten op Oeteldonk. En als je Oeteldonkers uitnodigt om iets te komen drinken dan komen ze ook... Oeteldonk had z'n eigen Hofbrouwerij. Bij een Hofbrouwerij hoort ook een Hofbrouwer. Maar dat wordt je niet zomaar. Je kunt nog zo goed Heineken 's-Hertogenbosch managen, voor de titel Oeteldonks Hofbrouwer is meer nodig. In de loop der jaren zijn er verschillende tradities ontstaan in de relatie tussen Oeteldonk en de Hofbrouwerij. Een van die tradities is de jaarlijkse 'kwaliteits- en kwantiteitscontrole' die de Prins rond 11/11 houdt: het biersteken. De vorst bepaalt bij die gelegenheid de sterkte en hoeveelheid van het bier dat met carnaval in Oeteldonk en de omliggende moerassen gedronken gaat worden. Hij maakt zijn kwaliteitscontrole officieel door het tekenen van certificaten waarmee hij de kwaliteit garandeert. Deze certificaten krijgen de uitbaters van de 'ordenarissen' die tijdens de, eveneens traditionele, Bierpruuverij op zaterdag voor carnaval worden bezocht. Wat een 'ordenaoris' precies is kan de Peer, onze Oeteldonkse Burgervaojer, zo mooi in zijn eigen woorden uitleggen: "Denkte aon Oeteldonk mee carnaval dan denkte aan de sfeer op straot. Mar ok aon de wèrreme nèsjes waor de ge oew glèske van ut êén of ander kunt vatte. Plèkke waor ge pesööne teege ut lijf lopt, die ge niet kent mar waor ge mee staot te 1... as waore ut oew vrinde van keinds af aon. Di soort plèkke noeme we Oeteldonkse ordenaorisse. Ut zijn stuk voor stuk wèrreme nèsjes, waor ge verzeekerd bént van un goej glèske bier, gezèllege meziek en un sfeervolle aonkleejing". Deze 'tocht der tochten' werd dit jaar voor de 22e keer (2x11!) gehouden en voerde onder aanvoering van Marinus van Dorst, een bont carnavalesk gezelschap van Bossche Heineken-medewerkers, meziekskes en veul ander vollek, langs acht Oeteldonkse ordenaorissen. Het bier werd overal ruimschoots gepruuft en goed bevonden. Het was opnieuw een mooie tocht door 'ut wèrrum nèsje Oeteldonk' en een goed begin van carnaval 2002. Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 26