Het was de eerste afdeling die binnen Heineken in Nederland volgens het keten-denken ging werken en die hét voorbeeld werd voor andere afdelingen: de Merchandise Material Unit (MMU) in Zoeterwoude. Hier vindt niet alleen de inkoop van de reclamegoederen voor de werkmaatschappijen plaats, maar ook het advies, het ontwerp, de ontwikkeling, de distributie en de facturering. Een jaar na de oprichting maken de medewerkers de balans op: de oprichting is geslaagd, maar niet alles verliep volgens plan. Wat ging er goed en wat ging er fout? Kennis en ervaring Hoog verwachtingspatroon Verdere professionalisering n, customer Tekst Marguerite de Ruijter 14 Bij MMU werken 33 medewerkers, die zijn ondergebracht in vier subafdelingen: de account supervisors voor het contact met de klant, de Supply Chain supervisors voor de afspraken met de leveranciers, de supportgroep voor de dagelijkse afhandeling van de orders en bestellingen en de subafdeling Finance. Met al deze mensen biedt MMU de werkmaatschappijen een totaalpakket voor de aanschaf van allerlei reclamemateriaal, of het nu gaat om glas, textiel, premiums, drukwerk of lichtreclame. Dat traject loopt vanaf advies, ontwerp, ontwikkeling en inkoop tot en met distributie en facturering. Ook bewaakt MMU de vastgestelde voorwaarden voor veiligheid, gezondheid en milieu. Daarnaast controleert de afdeling ter plekke de productie van reclamemateriaal om bijvoorbeeld te voorkomen dat er materiaal wordt ingekocht dat door kinderen is gemaakt. "Onze kracht ligt in het feit dat wij het hele traject regelen", meent MMU-manager Robert van Kalsbeek. "Bij ons vind je een bundeling van kennis en ervaring, waardoor wij niet alleen in staat zijn goedkoop in te kopen, maar ook de materialen efficiënt te distribueren. Bovendien zorgen wij ervoor dat onze reclame-artikelen overal dezelfde uitstraling hebben." De klanten van MMU zijn op dit moment Heineken Export Group, Heineken Brouwerijen, Heineken Nederland Supply en Corporate Marketing. "Verder zoeken we aansluiting bij de buitenlandse werkmaatschappijen. Er zijn inmiddels contacten gelegd met Zwitserland, Frankrijk, Spanje, Italië en Griekenland, waardoor we vorig jaar voor deze landen op de inkoop van zeven verschillende artikelen al 1 miljoen euro hebben bespaard." Hoewel MMU zijn bestaansrecht met deze inkoopvoordelen heeft bewezen, verliep de start niet geheel vlekkeloos en zijn er ook diverse verbeterpunten. Van Kalsbeek: "De doelstelling voor 2001 was het oprichten van onze unit en dat hebben we met de inzet van al onze medewerkers gehaald. Maar achteraf was het tijdstip van oprichten ongelukkig gekozen. In maart start namelijk het hoogseizoen en wordt er onder meer veel ingekocht voor de aankleding van de strandtenten. Daarnaast was het verwachtingspatroon erg hoog: onze klanten verwachtten Heineken Nederlands Beheer al meteen vanaf dag één een optimale service en dat konden wij niet waarmaken. We hadden met een totaal nieuw team te maken, met verschillende disciplines die moesten leren samenwerken. Tevens waren er startproble men met het softwareprogramma SAP, met de aansluiting op SAP van Export en problemen rond de logistieke dienst verlening. Kortom, er ging heel wat mis." "In juni 2001 hebben we de balans opgemaakt en een nieuw plan gemaakt. Duidelijk werd dat we de leverings betrouwbaarheid snel op het gewenste niveau moesten krijgen, wilden we het vertrouwen van onze klanten niet verliezen. Daarom zijn we eerst aan de slag gegaan om dat voor onze meest belangrijke artikelen voor elkaar te krijgen. Alle afdelin gen binnen MMU hebben bijgedragen, zodat dit binnen twee maanden tijd was gerealiseerd. Daarnaast hebben we onze interne organisatie verder aangepast en een tussenlaag inge voerd. We begonnen vorig jaar maart met een platte organisa tie. Iedereen rapporteerde aan de manager. Dat bleek niet werkbaar. Nu rapporteert per onderdeel iemand aan de manager. Ook is er een onderscheid gemaakt tussen standaard merchandise (uit voorraad leverbare artikelen) en speciale projectmaterialen. Bij dat laatste heeft het halen van de deadline een hogere prioriteit dan de kosten, wat betekent dat er op een andere manier wordt ingekocht." Van Kalsbeek: "Dit jaar zullen we ons plekje in de organisatie moeten veroveren en een verdere professionalisering nastreven. Nu we de basis op orde hebben, wordt dat de volgende verbeterslag. Dat doen we met het project Customer Smile. De naam zegt het al: onze klant moet tevreden zijn met wat hij krijgt. Dat kunnen we alleen bereiken als we weten wie onze klant is en wat hij van ons verwacht. Daarom zal Madeion Eling, Programm manager MMU, in de komende periode bij alle units in Nederland langsgaan om met onze klanten te spreken, afspraken te maken en het Customer Smile-project binnen MMU te trekken. Het is onze wens om zo vroeg mogelijk bij het planningsproces te worden betrokken om optimale service te kunnen bieden. De uitkomsten van al deze gesprekken zijn bepalend voor de verdere inrichting van onze eigen operatie." Robert van Kalsbeek

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 14