the Dutch' Nederlanders zijn onbeleefd, te direct en bezorgers laten spullen buiten in de regen staan.' Dit was een aantal aspecten, die onlangs naar voren kwamen bij de cursus 'Understanding the Dutch', georganiseerd door het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Nogal bot Grote hilariteit Heineken Pluspunten Nuttige dagen Tekst Mary Rijnberg P&O Corporate Gezien het feit dat Corporate Office steeds meer internationals in zijn gelederen heeft, slaagde P&O Corporate erin een cursus te houden, speciaal voor Heineken-medewerkers. De cursisten, afkomstig uit onder meer Nigeria, Frankrijk, Engeland, Ierland, Oekraïne, Spanje en Noorwegen, kregen in twee dagen de mogelijkheid kennis te maken met de Nederlandse cultuur en hun ervaringen te delen over de ondervonden rariteiten en gebruiken van de Nederlander. Even slikken voor die paar aanwezige Nederlanders; naast vriendelijk en open zijn we ook onbeleefd, te direct en soms nogal bot. Iemand uit Nigeria merkte op dat het weken duurde voordat de buren hem groetten met een koel knikje, terwijl in zijn geboorteland de hele straat uitloopt om te helpen met verhuizen en kennis te maken als er nieuwe mensen in de buurt komen wonen. Iedereen was het over één ding eens: in Nederland is een groot gebrek aan servicegerichtheid. Onder grote hilariteit werd door een van de aanwezigen verteld dat de meubels en kasten die ze had besteld door de bezorgers op straat in de regen werden achtergelaten. Ze had namelijk niet van tevoren aangegeven (dit was haar ook niet gevraagd) dat ze op de tweede verdieping woonde en de spullen door de bezorgers dus een paar trappen op zouden moeten worden gesjouwd. Toen ze de winkel belde om zich hierover te beklagen, was de reactie dat de spullen best tegen wat regen konden. Het feit dat veel buitenlanders gewend zijn om overal met een creditcard te kunnen betalen, zorgde weer voor andere problemen. Velen waren de eerste dagen, in afwachting van hun Nederlandse bankpas, boodschappen gaan doen met hun Nederlands Beheer creditcard. Toen men in de supermarkt vervolgens met volle tassen bij de kassa aankwam, of, nog erger, met kasten, tafels, stoelen en ander huisraad bij de kassa van IKEA stond, bleek betalen met een creditcard niet mogelijk. Toen men daarop ook nog eens zelf alle spullen moest terugzetten, sloeg de gezellige stemming zeer snel om. Op de werkvloer wordt eindeloos vergaderd en worden beslissingen niet snel genomen omdat iedereen, van hoog tot laag in de organisatie, naar zijn mening moet worden gevraagd. Tegelijkertijd vond men het zoeken naar compromissen en het ontbreken van hiërarchie ook grote pluspunten, onder meer omdat de beslissingen die worden genomen uiteindelijk een groter draagvlak hebben. Nederlanders zijn vriendelijk en behulpzaam op het werk maar houden werk en privé strikt gescheiden en nodigen dus niet snel mensen bij zich thuis uit. Als een ander groot pluspunt werd het enorme aantal vakantiedagen gezien, waarbij door menigeen werd gezegd dat de 'work-life balance' daardoor erg goed is. Daarnaast is het natuurlijk een groot voordeel dat iedereen Engels spreekt. Sommigen roemden de bekende Hollandse tolerantie, terwijl anderen dit 'too much' vonden en van mening waren dat meer discipline en meer regels een goede zaak zouden zijn. Het waren al met al leuke en vooral ook nuttige dagen, waarop, naast de dingen die door de docenten van het KIT werden verteld, ook door de cursisten onderling veel informatie werd uitgewisseld en vooral veel werd gelachen. Iemand vatte de cursus als volgt samen: "An understanding of the Dutch in two days that may have taken years to learn."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 12