Wat doe Carlo van Genk is controleur emballagematerialen bij de afdeling Supply Development Support Packaging. Carlo denkt dat die afdelingsnaam nog zal veranderen; het woord kwaliteit zit er nu niet in en dat zou eigenlijk wel moeten. Wat ging er dan mis met de Heineken-lucht- bedden die enkele jaren geleden vanwege milieu- eisen allemaal moesten worden teruggehaald? Houden jullie je ook bezig met het bredere milieubeleid van Heineken? Over verpakkingen worden in verband met het milieu regelmatig convenanten afgesloten tussen de verantwoordelijke minister en de betrokken industrie. Een van de afspraken in het huidige convenant is dat twee procent van de goederenstroom in eenmalig materiaal mag worden verpakt. Gezien de snelle ontwikkelingen op dit gebied, bijvoorbeeld de PET- fles, lijkt zo'n afspraak achter te lopen op de marktontwikkelingen. Vind je dat er sneller nieuwe convenanten moeten worden afgesloten? Wat is er nou echt leuk aan jullie werk? Tekst Wilma Gertenaar eigenlijk? "Mensen denken bij deze functiebenaming vaak aan het binnenhalen van lege kratten bij Albert Heijn. In feite houden mijn collega's en ik ons bezig met kwaliteitsborging in de breedste zin van het woord. Technische kwaliteit maar ook milieukwaliteit van verpakkings- en reclamemateriaal. Nu ben ik bijvoorbeeld bezig met een aantal productintroducties, een belangrijk onderdeel van mijn werk. De verpakkingsmaterialen die nog in de ontwerpfase zijn moeten binnen een bepaalde tijd in de markt staan. Onze afdeling moet ervoor zorgen dat de kwaliteit aan alle eisen voldoet zowel op technisch als op milieugebied. Voor een artikel als de Amstel bbq bijvoorbeeld is het mijn verantwoordelijkheid dat de bbq niet in brand vliegt, niet smelt en goed werkt. Hiervoor hebben we samen met TNO de onderzoeken gedaan." "Eigenlijk vind ik dat hierover al genoeg is gezegd en geschreven, maar het was natuurlijk uitermate vervelend en een van de directe aanleidingen voor het ontstaan van de afdeling Merchandise Material Unit (MMU). Al onze producten worden nu streng op milieugevaren getest. Overigens bleven die luchtbedden wel binnen de Europese normen die inmiddels ook in Nederland gelden." "Wij doen aan productgerichte milieuzorg. We bekijken de milieueffecten van alles in de keten wat we niet zelf produceren. Van graan tot kraan. Bijvoorbeeld het effect van de krimpfolie om verpakkingen. Heineken neemt zijn verantwoordelijkheid door ervoor te zorgen dat wat we leveren, verderop in de keten niet voor problemen zorgt. Dat vraagt wel om overleg, maar voor de binnenlandse markt hadden we dat al met de grotere winkelketens. Onze afdeling is daarbij een soort spin in het web. Commercie bedenkt iets en wij zijn ervoor om de eisen te laten overeenkomen met de kwaliteitseisen van de klant. Wij worden dan ook vaak gezien als de brenger van slecht nieuws. Dan zeggen wij weer dat iets niet kan. Dat is geen inflexibiliteit, maar het is nu eenmaal een gegeven dat sommige dingen technisch moeilijk uitvoerbaar zijn. Soms zijn kleinere brouwerijen sneller, dan hoor je wel eens dat een ander wel gelukt is wat ons niet lukte. Daartegenover staat dan weer dat wij nieuwe dingen krachtiger in de markt kunnen zetten." "Ik denk dat niet de snelheid van dergelijke afspraken, maar vooral de duidelijkheid ervan te wensen over laat. Een convenant probeert iedereen zoveel mogelijk te plezieren en is daardoor vaak onduidelijk. Neem nou de 2%-regel. Die wordt op verschillende manieren uitgelegd. De een interpreteert het zo dat het gaat om twee procent boven op de reeds bestaande stroom eenmalige verpakkingen en de ander leest dat het totaal van alle eenmalige verpakkingen op maximaal twee procent van de goederenstroom mag komen. De Nederlandse brouwer blijft vanwege de zelfregulering altijd aan de veilige kant zitten. Daardoor heeft het CBK, dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van het convenant, niet echt problemen." "De grootste uitdaging blijft toch het uiteenlopende eisenpakket van verschillende belanghebbenden op elkaar aan te sluiten. Het is dan ook geweldig als we iets wat onmogelijk lijkt toch mogelijk kunnen maken, dat geeft de grootste kick." I 10 Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 10