Toerned Attractie Award
voor de Heineken Experience
Heineken
Extra stimulans
Nederlands Beheer
Tekst Hans Sjouke Koopal
Tekst Wilma Gentenaar
De concurrentie van Het land van Ooit, het Noord Brabants Museum en
Dierenpark Amersfoort ten spijt, ontvingen Meint van Kuiken, Bard
Schiphorst en Michiel Berssenbrugge, als vertegenwoordigers van de
Heineken Experience, de Toerned Attractie Award. De prijs werd tijdens de
vakantiebeurs op 8 januari uitgereikt door de Braziliaanse voorzitter van de
International Association of Amusement Parks and Attractions. Het
juryrapport stelde dat:
De Heineken Experience op een innovatieve manier het verhaal
rondom Heineken presenteert. Vooral het gebruik van de zintuigen viel
daarbij op;
de bestaande structuur van de oude brouwerij op een succesvolle manier
deel uitmaakt van de attractie;
de algehele presentatie en de klantvriendelijkheid van het personeel
van hoog niveau waren.
De Toerned Attractie Award is een prijs voor dagrecreatiebedrijven die zich
op bijzondere wijze onderscheiden. ToerNed is een federatie van vijftig
Nederlandse dagrecreatiebedrijven die samenwerken op het gebied van
promotie en kennisuitwisseling.
Meint van Kuiken, manager Heineken Experience, zei in een reactie:
"We waren verbaasd en verguld toen we van deze prijs hoorden. Voor een
attractie die pas zeven maanden loopt is het, denk ik, geen geringe
prestatie. We vonden het wel vreselijk jammer dat meneer Heineken de
Experience niet meer heeft kunnen zien en van deze prijs ook niets heeft
geweten. Hij was tenslotte de geestelijk vader van de
brouwerijontvangsten en het Heineken museum. We hadden
zelf nooit durven dromen dat we in deze categorie een prijs
kregen. Wij zien het als een extra stimulans. En vinden het
heel bijzonder om te merken dat de Experience in de beleving
van de bezoekers toch in deze categorie thuishoort. We
hebben in de afgelopen zeven maanden al meer dan 150.000
bezoekers gehad, maar zijn natuurlijk blij met de publiciteit
die we mooi vroeg in het jaar hiermee krijgen. Dat moet toch
weer voor een flink aantal bezoekers zorgen."
De Sneeuwman is de eerste commercial van de
nieuwe campagne 'Puur Brand' van de Brand
Bierbrouwerij. De campagne ging tweede
kerstdag 2001 van start. In de film 'Sneeuwman'
zit een stel in een café en wordt de man
gegrepen door een winters tafereel dat zich
buiten afspeelt; het bouwen van een sneeuwpop.
De hoofdpersoon geniet van wat hij ziet en
vergroot dat genieten door, als de pop is
afgebouwd, naar buiten te gaan en de
sneeuwman een Brand biertje in zijn handen te
zetten. In de loop van dit jaar volgen nog twee
films waar een 'genietmoment' centraal staat en
het natuurlijke en de kwaliteit van Brand Bier
worden benadrukt.
De drie films zijn ontwikkeld door het
reclamebureau PMSvW/Y&R en geregisseerd
door Thed Lenssen. De muziek is gecomponeerd
door het succesvolle duo Fluitsma en Van Tijn.