Professionals De klus is nog niet geklaard Coördinatie en innovatie Invulling van buiten Het worden dus spannende tijden voor de mensen van ICT, iedereen moet zijn plek weer zien te vinden in de nieuwe opzet. Aan Fred zal het niet liggen, gevraagd naar zijn grootste uitdaging voor het komende jaar zegt hij: "Ik wil deze reorganisatie vooral op het menselijk vlak goed afsluiten en hier weer vertrekken met het gevoel dat ICT nog verder is geprofessionaliseerd dan nu al het geval is." Als Wilko Brink, de nieuwe manager van het BSCC, zichzelf moet omschrijven doet hij dat als een man met een financiële achtergrond en veel interesse in de bedrijfsprocessen, ofwel de manier waarop werk wordt georganiseerd. Hij heeft duidelijk zin in de uitdaging die voor hem ligt. Tot slot wil ik nog van Wilko weten hoe hij over zijn nieuwe baan denkt: "Ik realiseer me, dat met het afsluiten van STAR Chain de klus voor onze organisatie zeker nog niet is geklaard. Het komt er juist nu op aan dat wij samen met alle schakels in de keten een goede invulling geven aan wat STAR Chain is begonnen. Ik ben ervan overtuigd dat we die doelstellingen met zijn allen gaan halen. AI wordt er ongetwijfeld van de hele organisatie nog de nodige inspanning gevraagd. Ik kom er in ieder geval nog eens op terug." "BSCC wordt een verlengstuk van de dagelijkse operationele activiteiten van de werkmaatschappijen binnen de keten. De afdeling zal zich bezighouden met het beheren van de organisatie van de computersystemen. Daarnaast zal BSCC een belangrijk deel van de verdere verbetering van die systemen op zich nemen. SAP vraagt om een compleet nieuwe manier van werken van heel veel mensen en afdelingen. Niemand kan meer op eigen houtje het IT-landschap veranderen omdat dat de keten kan verstoren. BSCC zal als een soort trechter gaan werken om te voorkomen dat zo'n verstoring de voordelen die door STAR Chain zijn behaald weer verloren doet gaan. Een verandering wordt bij ons aangevraagd. Als meerdere onderdelen van de keten ermee te maken krijgen, leggen wij de aanvraag voor aan de general managers. Zij nemen een besluit dat het belang van de keten het beste dient. In alle gevallen zullen wij eerst technisch advies inwinnen bij de IT-afdeling." Veel mensen hebben zich afgevraagd waarom de afdeling ontwikkeld werd door mensen van buiten Heineken, terwijl zij toch zo duidelijk een verlengstuk is van de organisatie. Wilko zegt hierover: "De keuze voor een invulling van buitenaf was nodig vanwege onze onbekendheid met SAP. We moesten als Heineken even tijd nemen om ons dit systeem eigen te maken. Inmiddels zijn we daarmee al een heel eind op weg en nemen we zelf het beheer van SAP over. De organisatie kon daar echter niet op wachten, er moest nu al actie worden ondernomen en de kennis daarvoor kwam van buiten." Vers van 't Vat, januari 2002

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 21