Een compleet Tegelijk met het opstarten van de eerste computer, jaren geleden, startte ook een grote stroom vernieuwingen. In een tijd waarin de veranderingen elkaar toch al in sneltreinvaart opvolgen, spant de informatietechnologie de kroon. Je moet van goeden huize komen wil je vakmatig op de hoogte blijven in deze wereld. Daarnaast vraagt het bedrijfsmatig beheren van al die technologie ook nog eens om een grote flexibiliteit. Bij iedere organisatiewijziging veranderen de structuur van de computersystemen en de ondersteuning daarvan gewoon mee. Zo ook bij Heineken. De laatste veranderingen die door STAR Chain werden ingegeven, moeten door de IT-afdelingen worden beheerd en ondersteund. Dat vraagt om wijzigingen in de organisatie. IT-mensen zijn er weliswaar aan gewend om vandaag niet te weten waarmee ze over een week bezig zijn, maar ook voor hen is dit een grote en ingrijpende verandering. Scheiding van taken Fred Mangelaars is interim ICT-manager, hij kwam bij Heineken om ondersteuning te bieden bij het opzetten van de IT- beheerorganisatie na STAR Chain. Fred heeft een jarenlange ervaring met zowel de IT-wereld als met het tijdelijk inspringen op momenten dat er veel gebeurt op een afdeling. Hij heeft al veel dingen gedaan in zijn leven en heeft uitstekend leren relativeren. "Tot nu toe was de IT-ondersteuning georganiseerd zoals de keten was georganiseerd, iedere werkmaatschappij zorgde voor zichzelf als een autonome eenheid. Nu de keten met de implementatie van STAR Chain anders is vormgegeven, zal IT daarin natuurlijk volgen. Na de invoering van de nieuwe manier van werken zijn werkmaatschappijen als Heineken Nederland Supply, Heineken Brouwerijen, Heineken Nederland Business Services, Heineken Export Group en Heineken USA ook op IT-gebied van elkaar afhankelijk geworden. Zij zijn allemaal onderling verbonden. De ICT-ondersteuning zal daarin moeten volgen. We zijn er nog niet volledig uit hoe we dat precies gaan doen. Een eerste stap is al gezet met het opzetten van de afdeling Business Systems Competence Center (BSCC). We hebben daarmee duidelijkheid gekregen in de scheiding van functionele en technische ondersteuning. BSCC bewaakt de organisatie en werkbaarheid van de systemen en IT zorgt voor de technische ondersteuning." Tekst Wilma Gertenaar Fred Mangelaars

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 20