Database Er zijn boeken over geschreven, hoogleraren op afgestudeerd en een groot aantal websites over opgezet: kennismanagement, onmisbaar in elke organisatie om succesvol te kunnen concurreren. Heineken voerde het in 1996 in, als reactie op de uitkomsten van een klanttevredenheidsonderzoek bij Heineken Technical Services (HTS). Daaruit bleek dat brouwerijen niet snel over in de organisatie aanwezige kennis konden beschikken. Nu is Heineken een van de voorlopers van kennismanagement, met als gevolg dat het uitvoeren van opdrachten minder tijd kost en klanten sneller antwoord krijgen op hun vragen. Marktgericht Meerdere gebruikers Trainingen vol Hé Tekst Marguerite de Ruijter Deze tekst is gebaseerd op een eerder verschenen artikel in Elsevier Voedings middelenindustrie. Kennismanagement is binnen Heineken vanuit HTS opgezet. HTS voert opdrachten uit voor alle brouwerijen van Heineken overal ter wereld. Daarbij kan het gaan om brouwen, verpakken, engineering, bedrijfsvoering, logistiek en projectmanagement. Tot voor kort was alle informatie die hierbij beschikbaar kwam, slechts in het bezit van degenen die de verschillende opdrachten uitvoerden, met als gevolg dat vragen over dit project niet direct konden worden beantwoord. Nu wordt alle informatie over projecten centraal opgeslagen in een Engelstalige database, zodat ook de rest van de Heineken-organisatie de informatie kan raadplegen. Maar ook andere, Heineken-gerelateerde informatie, over onderwerpen zoals schuim, gist en 'wie weet wat binnen HTS?' is in de database te vinden. De 'begeleiders' van al deze informatie bevinden zich binnen de afdeling Knowledge Management Facilitation van HTS. Zij zorgen voor de opzet, groei en bewaken met de kennisteams de inhoud ervan. Afdelingsmanager Ger Egberts: "We zijn met kennismanagement begonnen toen bleek dat onze klanten, de brouwerijen van Heineken, behoefte hadden aan snelle, eenduidige antwoorden op hun vragen. Onze insteek was dus duidelijk marktgericht. Om een goed beleid op te zetten, is eerst contact opgenomen met bedrijven uit andere branches. Met de daarmee opgedane kennis, zijn we van start gegaan. Eerst met een externe consultant, later met een groep van zeven mensen, die in driejaar tijd een database hebben opgezet en gevuld. Op onze afdeling werken nu twaalf medewerkers. Vier van hen houden zich specifiek met kennismanagement bezig." Voor Heineken was het opzetten van een kennismanagementsysteem eenvoudiger dan voor andere bedrijven. Ons concern heeft immers wereldwijd met nagenoeg dezelfde producten en processen te maken. "Het concept dat wij toepassen is in feite vrij eenvoudig. Uitgangspunt is dat een advies van HTS aan één brouwerij, ook van belang kan zijn voor een ander bedrijf. Daarom wordt nu, meer dan vroeger, gekeken naar het algemeen belang van opdrachten en komt er een samenvatting van elke opdracht met de daarbijbehorende belangrijkste conclusies in de database, waarin kan worden gezocht op onderwerp of trefwoord. Deze database bevat daarnaast 'yellow pages', waarop de gegevens van medewerkers staan die in een bepaald onderwerp zijn gespecialiseerd of als informant kunnen optreden. De medewerkers zijn daarbij zelf verantwoordelijk voor de inhoud. Verder staan er samenvattingen in uit bekende vakbladen, waarbij je het desbetreffende artikel kunt opvragen. Ook staat er info in over toeleveranciers, concullega's en kunnen werknemers met elkaar in discussie gaan over onderwerpen." Dankzij de invoering van kennismanagement wordt er nu bij HTS sneller en efficiënter gewerkt. Het uitvoeren van een opdracht kost minder tijd en klanten krijgen sneller antwoord op hun vragen. De database leidt ook bij de brouwerijen tot verbetering. In het begin konden alleen de driehonderd consultants van HTS in de database. Nu kunnen ook alle Heineken brouwerijen in Europa, het Caribische gebied en een aantal Afrikaanse brouwerijen via een bepaalde toegangscode op het 'net'. "Maar niet alle info die erop staat is voor iedereen toegankelijk. Het is uiteraard niet de bedoeling dat iedereen binnen de brouwerijen de receptuur van Heineken kan lezen." Kennismanagement omvat uiteraard veel meer dan alleen het bouwen en het onderhouden van een database. Ger Egberts: "Het omvat een andere manier van werken. Medewerkers worden daarom door onze afdeling getraind en gemotiveerd om kennis te delen en gebruik te maken van de daarvoor beschikbare technolo gieën. Onze afdeling verzorgt zulke praktijkgerichte trainingen wereldwijd. Elke brouwerij krijgt zo haar eigen contactpersoon voor kennismanagement." Wie bij het lezen van de informatie in de database zelf nog aanvullingen of nieuwe onderwerpen heeft, kan deze via de database naar de afdeling van Ger Egberts mailen. "Hier wordt bekeken of het onderwerp inderdaad van algemeen belang is en of het ook daadwer kelijk klopt. Daarna wordt het in de database opgenomen. Op die manier zorgen we er met z'n allen voor dat de database up-to-date blijft." 14 Heineken Nederlands Beheer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 14