Wereldwijde vriendschap met Amstel ledereen weet het: drie vrienden spelen de hoofdrollen in de uiterst succesvolle reclamecampagne voor Amstel in Nederland. Dit succes is voor Amstel reden geweest om ook in andere landen zoals Griekenland, Bulgarije en Hongarije te laten zien dat Amstel en vriendschap bij elkaar horen. Amstel en vriendschap zijn sinds 1993 onlosmakelijk met elkaar verbonden. Uitgebreid onderzoek in Nederland wees uit dat het thema vriendschap bij uitstek geschikt was voor een langlopende reclamecampagne. Sinds 1997 zien Nederlandse televisiekijkers drie Amstel drinkende vrienden die elkaar in de maling nemen, samen plezier maken, maar ook als echte vrienden voor elkaar klaarstaan. Vrienden door dik en dun. In de afgelopen vier jaar zijn in Nederland meer dan 35 commercials gemaakt en nog steeds kan het Amstel-team samen met het reclamebureau putten uit goede ideeën voor nieuwe commercials. Consumenten reageren zeer enthousiast op de humoristische campagne en dat heeft zich niet alleen vertaald in prestigieuze reclameprijzen, maar ook in fantastische resultaten voor het merk. Het grote succes in Nederland was al snel aanleiding voor de internationale marketingexperts van Amstel om uit te zoeken of de drie vrienden-campagne ook naar andere landen kon worden 'geëxporteerd'. Jolanda van Wijk, international communication manager Amstel: "We wisten niet of de combinatie bier en vriendschap in alle Amstel-markten zou werken, simpelweg omdat dat nog nooit was onderzocht. We wilden met deze campagne namelijk pas aan de slag als de consumenten in de betreffende landen al enigszins bekend waren met het merk Amstel. Uit onderzoek bleek dat het concept in markten als Griekenland, Bulgarije en Hongarije, waar het merk Amstel al gemeengoed is, zeker kon worden gebruikt. Maar het was duidelijk dat de Nederlandse commercials niet klakkeloos konden worden gekopieerd. "In ieder land zijn de waarden rondom vriendschap en humor weer anders. Wat voor het ene land uitstekend werkt, kan in een ander land een verkeerd signaal afgeven. Je moet dus per land het begrip vriendschap anders invullen. De briefing is voor alle landen gelijk, maar een lokaal reclamebureau vertaalt het thema naar de normen, waarden en cultuur van het betreffende land", aldus Jolanda van Wijk. Sinds eind 1999 zijn er drie Griekse vrienden te zien op de buis en in Hongarije zijn ze sinds 2000 op televisie. Begin 2001 is de drie vrienden-campagne in Bulgarije geïntroduceerd en op dit moment wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden ook in Spanje invulling te geven aan de vriendschapswaarde. De reclamecampagnes in Griekenland, Bulgarije en Hongarije maken deel uit van een breed pakket aan marketingactiviteiten, dus er kan niet heel concreet worden aangegeven hoe succesvol de campagnes daar precies zijn. Duidelijk is wel dat ze een belangrijke bijdrage leveren aan de sympathieke uitstraling van Amstel. Dit artikel is gebaseerd op een eerder verschenen artikel in The World of Heineken. Vers van 't Vat, januari 2002 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2002 | | pagina 13