Tahiti is het grootste eiland van Frans Polynesië, gesitueerd in de Stille Oceaan. Frans Polynesië is onderdeel van de Franse republiek en heeft dan ook Frans als voertaal. Het territorium beslaat circa 4 miljoen km2, (ongeveer de grootte van Europa) en bestaat uit 118 eilanden met een totale oppervlakte van 4.000 km2. In Frans Polynesië wonen in totaal 225.000 mensen, waarvan 119.000 op Tahiti. Heineken is, na het lokale bier merk Hinano dat 70% van de markt beheerst, het tweede biermerk in Frans Polynesië, met een marktaandeel van 25%. Heineken heeft geen eigen brouwe rij op Tahiti, het bier wordt door een part ner gebrouwen. De distributie van Heine ken wordt verzorgd door een onafhan kelijke lokale distributeur. Ik heb natuurlijk veel contact gehad met mijn collega's van Heineken, maar zelfs mailen was niet altijd effectief vanwege twaalf uur tijds verschil tussen Nederland en Tahiti. Als ik informatie nodig had, moest ik vaak een dag wachten, terwijl in Tahiti alles moest door gaan." Bora Bora "In september, tegen het einde van mijn verblijf op Tahiti, had ik eindelijk tijd om zelf mijn vrije tijd in te vullen. Ik ben toen een weekend naar Bora Bora afgereisd. Ik heb daar even niet aan bier gedacht en vooral veel uitgerust, gezwom men met roggen en haaien en verder over het eiland gefietst. Bora Bora is precies wat je je voorstelt bij een mooi tropisch eiland en ik heb me dus prima vermaakt. Voorafgaand aan dit weekend had ik eigenlijk erg weinig kans om zelf mijn vrije tijd in te delen. Jêrome en zijn vrouw Wiwine (general manager van het kan toor Kim Fa) hadden bijna elke dag een avond programma voor me geregeld. Ze deden er alles aan om het mij naar de zin te maken. Zelfs in het weekend nodigden ze me uit bij hen thuis op Moorea (een eiland dicht bij Tahiti), waar we dan meestal gingen kajakken. Niet alleen zij, maar ook andere werknemers waren zeer gastvrij. Soms voelde ik me wat opgelaten door die extreme gastvrijheid, en vond ik het moeilijk om tijd voor mezelf te clai men. Tegelijkertijd besefte ik hoe prettig het is om deel uit te maken van de samenleving en dat niet alleen tijdens werktijd. Dat zouden we hier in Nederland ook wat vaker met onze bui tenlandse collega's moeten doen." Karin Willems, afdeling Communicatie

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 7