Een Heineken-trainee in den verre Het is donderdagmiddag 17.00 uur. Het Amsterdamse café De Schutter is een ontmoetingsplek voor vele studenten. Langzaam loopt de bruine kroeg vol. Discussies en lachsalvo's vullen de ruimte. Een heldere, aanstekelijke lach is van Naomi Sedney, commercieel trainee bij Heineken en net twee weken terug uit Tahiti. Daar vervulde zij haar tweede trainee-opdracht. "Een ervaring die ik nooit had willen missen en die eigenlijk te mooi was om alleen mee te maken. Nu moest ik mézelf in de vingers knijpen om te geloven wat ik zag. Naomi kreeg de opdracht om de biermarkt van Frans Polynesië, waarvan Tahiti deel uitmaakt, te analyseren. Vooral in het begin betekende dit veel 'veldwerk'. "Ik ging er vaak op uit met mijn digitale camera om foto's te maken van schappenindelingen, horecagelegenheden, bier momenten enzovoort. Op andere dagen reed ik mee met een vrachtwagenchauffeur die bars en restaurants belevert of met een vertegenwoor diger. Hoeveel klanten kan hij per dag leveren, werkt hij volgens vaste routes, hoe wordt er onderhandeld? Of ik ging naar andere Poly nesische eilanden om te zien hoe het er daar met de distributie en sales aan toeging en maakte ik kennis met winkeleigenaren die het fantastisch vonden om bezoek te krijgen van iemand van 'Heineken Amsterdam'. Nuttige informatie om een beeld te kunnen vormen van de lokale biermarkt, de bierbeleving en alles wat daarmee samenhangt." 24 uur per dag Heineken "In die vier maanden draaide alles, 24 uur per dag, zeven dagen per week, om Heineken. Ik kon het niet loslaten. Alles wat ik zag en hoorde over Heineken sloeg ik op en probeerde ik te gebruiken. Zelfs als ik in de supermarkt was om een product als tandpasta te kopen, stond ik stil bij de bierschappen om te kijken hoe Hei neken ten opzichte van de andere biermerken werd gepresenteerd en wie welk bier kocht. Ik heb dit niet als negatief ervaren, maar vond het wel een opmerkelijke constatering. Doordat ik 24 uur per dag zo intensief met het merk bezig was en midden in de markt opereerde, kon ik zelf zogenoemde marktbewegingen observeren, wat vooral goed van pas kwam tijdens discus sies met het salesteam: ik was in staat kritisch naar hun verhaal te luisteren, maar hen ook te prikkelen om over zaken na te denken, waar ze in de eerste instantie nog niet bij stil hadden gestaan. De discussies met de mensen van het salesteam waren inspirerend omdat ze niet alleen erg veel ervaring hebben, maar ook nog eens echte Heineken-ambassadeurs zijn, die er trots op zijn voor Heineken te werken en trots zijn om betrokken te worden bij Heineken-pro- jecten. Zij hebben zich elke dag 100% ingezet." Heineken heeft op Tahiti geen medewerkers in dienst, maar maakt gebruik van een lokale dis tributeur die het merk in de markt zet. Heine ken wordt overigens wel in Tahiti gebrouwen. "Ik had een werkplek bij 'Kim Fa', het Chinese distributiekantoor, dat naast Heineken ook water, wijn en champagne distribueert. Met Jêrome Manguet, de marketing sales manager heb ik dagelijks ontzettend goed samengewerkt. Al miste ik af en toe wel een Heineken-collega bij wie ik even kon binnen lopen om te sparren of om advies te vragen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 6