In 't verkeer even niet aan een biertje denken. grote hoeveelheden, dan wél. Emmen: "De overgrote meerderheid heeft totaal geen moeite met verantwoord alcoholgebruik en onderschrijft van harte de slogan 'Geniet, maar drink met mate'." Sportprestaties 'Geniet, maar drink met mate' wordt in de loop der jaren niet alleen zichtbaar in uitgesproken campagnes, maar ook in restricties achter de schermen. "Zelfregulering is vooral tot uitdruk king gekomen in watje niet ziet. Zo zijn com mercials aan tal van regels gebonden. Een reclameboodschap mag, om maar eens wat te noemen, niet de indruk wekken dat je door alcoholgebruik betere sportprestaties levert", aldus Phoa. "Voor tal van reclameacties vragen de fabrikanten vooraf advies, de zogenoemde prelaunch advisory, of hun uiting de bestaande regels niet overschrijdt." Al met al weet het bedrijfsleven zich uitstekend te vinden in de zelfregulering. Waarom ook niet? De branche voelt zich meer betrokken bij en verantwoordelijk voor de regelgeving dan wanneer deze door de overheid wordt opgelegd. Het toezicht op de naleving van de code is stukken breder dan op een wet, want iedere burger en concurrent kan klachten indienen. En niet onbelangrijk: voor de overheid is zelf regulering ook flink goedkoper. "Het initiatief blijft bij het bedrijfsleven zelf. Daarnaast is deze manier van regeling veel flexibeler, actueler en doelgerichter dan overheidswetgeving", zegt Emmen. Voldoende voordelen voor de zelfregu lering, zo blijkt wel. "Maar let wel, zelfregule ring betekent niet dat het allemaal maar soe pele regels zijn. Als je naar de gedetailleerdheid van de voorschriften kijkt, is het nog maar te bezien of die in wetten is te vatten. Zelfregule ring is zeker geen wassen neus", constateert Emmen. Co-regeling Overigens is de zelfregulering al lang geen zaak meer van het bedrijfsleven alleen. De overheid en de branche trekken gezamenlijk op. "Rege lingen worden bedacht in samenspraak met ambtenaren en politici. Je zou momenteel eer der kunnen spreken van co-regulering dan van zelfregulering", aldus Emmen. Maar niet alleen dat. Het beleid begint ook zichtbaar zijn vruchten af te werpen. Zo is het alcoholgebruik in de loop der jaren niet meer gestegen. Ondanks dat de reclamebestedingen flink zijn gegroeid in de periode van medio jaren tachtig tot eind jaren negentig, daalde het gemiddelde alcoholgebruik in de jaren negentig licht. Nederland is daarmee een van de gema tigd drinkende landen in Europa. Bovendien is ook het aantal verkeersdoden als gevolg van alcohol flink gedaald. "Je ziet dat de reclame markt voor alcoholhoudende dranken al volle dig is verzadigd. Men gaat niet méér drinken door een vergroting van het reclameaanbod, wat vaak wordt gedacht. Fabrikanten maken dus alleen maar reclame om merkverschuiving te realiseren", analyseert Emmen. Straatje schoonhouden Ondanks het succes van zelfregulering heeft de minister van Volksgezondheid sinds kort toch een extra mogelijkheid geschapen om reclame aan banden te leggen via een soort verkorte procedure. "Minister Borst heeft een stok ach ter de deur. Dat is iets waarmee je rekening moet houden. Aan de andere kant hebben we ook groot vertrouwen in de countervailing power, de tegenkrachten van het parlement. Dat houdt de branche scherp", stelt Phoa. Het bedrijfsleven heeft de verantwoordelijk heden in ieder geval verder opgesplitst. Onlangs is STIZA opgeheven en kwamen er drie aparte organisaties die voor elk van de belang hebbenden de zelfregulering bewaken. "Hier door wordt ieders verantwoordelijkheid nog dui delijker", legt directeur Phoa uit. "Producenten en importeurs, de horeca en de detailhandel hebben voortaan ieder hun eigen verantwoor delijkheid. Mocht er in een café iets misgaan, dan wordt de horeca daarop aangesproken en niet de bierbrouwers. Gaat er iets mis in een supermarkt, dan hoeft de horecasector daar niet onder te lijden. Kortom, ieder moet voor taan zijn eigen straatje schoonhouden. Het gevolg is dat het mechanisme van de zelfregu lering nog meer is toegespitst op de overtreding en dus ook beter is te handhaven." Is het alcoholbeleid nu dan optimaal? "Bijna", stelt Phoa. "Door de jaren heen heb ik de aan pak zien veranderen. Eerst noemde de over heid het een alcoholontmoedigingsbeleid, vervolgens veranderde de naam in alcohol- matigingsbeleid. Momenteel spreekt men van beleid tegen alcoholmisbruik. Het hoogste stadium van deze ontwikkeling is natuurlijk een beleid gericht op verantwoord alcoholge bruik." Lachend: "Maar of ik dat nog zal mee maken, weet ik niet." Gezakt op één duizendste. "HHr Ron Magnée

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 5