De keuze aan de consument 7 "Om alcoholgebruik tegen te gaan kan de over heid verstrekkende maatregelen treffen: hogere leeftijdsgrenzen, minder verkooppunten en beperking van reclame. Deze zogenoemde control policy is ook vaak de eerste reflex van de overheid. De effecten van een dergelijke aanpak zie je in Zweden. Er is daar sprake van een staatsmonopolie en hoge prijzen, maar tegelijkertijd ook van grote openbare dronken schap. Dat is een weg die wij niet willen gaan." Aan het woord is Khee Liang Phoa, directeur van STIVA - Stichting Verantwoord Alcohol gebruik. In STIVA zitten de producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde dranken. De belangrijkste taak van STIVA is het definiëren van grenzen voor bedrijfsleven en consument, al met al een oer-Hollandse aan pak van het tegengaan van alcoholmisbruik met een geschiedenis van bijna twintig jaar. Opgefrist We schrijven 1987. In 's lands bekendste ver gaderzaal, de Tweede Kamer, wordt de nota 'Alcohol en samenleving' besproken. De plan nen in de nota zijn niet mis. Zo zal de ether voortaan vrij zijn van alcoholreclame. Geen 'Heerlijk Helder Heineken' meer. Geen 'Geheim datje deelt met Sandeman' meer op de buis. Dat gaat veel mensen te ver - ook een meer derheid van de parlementariërs. De Tweede Kamer besluit uiteindelijk dat over heid en bedrijfsleven er samen moeten uitko men. Hiervoor wordt de bestaande algemene reclamecode opgefrist en een instantie gezocht om regels voor reclame en verkoopgedrag te formuleren. Het is STIVA die hiervoor verant woordelijk wordt gesteld. De geboorte van de zelfregulering is een feit. Begin jaren negentig treedt de Code voor Alcoholhoudende Dranken in werking: een compleet stelsel van regels omtrent reclame, sponsoring en verkoopactiviteiten - al met al een breder palet aan maatregelen dan de poli tiek zich voor mogelijk heeft gehouden. Ook wordt een aparte stichting in het leven geroe pen die de naleving van de code dient te bevorderen: STIZA, Stichting Zelfregulering Alcoholbranche. In deze stichting zijn niet alleen de producenten en importeurs van alco holhoudende dranken present, maar ook de horeca, slijters en levensmiddelenhandel. De code wordt in het algemeen goed nageleefd en vermeende overtredingen worden voorgelegd aan én eventueel berispt door de Reclame Code Commissie. Verschillen Door de jaren heen nemen meer en meer EU- landen het Hollandse initiatief over en ontstaan er soortgelijke organisaties als STIVA. "Toch zie je nog steeds verschillen tussen landen. Neder land mag dan relatief veel overlaten aan zelf regulering, een land als Frankrijk kiest er juist voor veel gebruik te maken van wetten", aldus Caroline Emmen die in de tweede helft van de jaren negentig directeur van de zogenoemde Stuurgroep Reclame is. STIVA ontwikkelt zich verder, naast zelfregule ring is de stichting verantwoordelijk voor tal van voorlichtingsactiviteiten. Voor jongeren ontwik kelt STIVA speciale campagnes. Al in een vroeg stadium worden hen de positieve en negatieve aspecten van alcohol bijgebracht. Studenten vormen een andere doelgroep. Phoa zoekt ze ieder jaar persoonlijk op: "In een bijeenkomst met de studenten proberen we hen bij te bren gen wat de effecten van alcohol zijn. We heb ben een checklist gemaakt voor alcoholbeleid op studentenverenigingen. En die gaat vrij ver; dat gaat bijvoorbeeld ook om de vraag of er iemand aanwezig is met een EHBO-diploma." Alles is erop gericht om duidelijkheid te schep pen over alcohol; als je rustig en met mate drinkt, is er niets aan de hand. Drink je snel en Jongeren die zich in het weekend laten vollopen. Cafébezoekers die waggelend naar huis lopen. Ofte wel: dronkenschap. Het komt in ons land voor, maar minder dan in onze omringende landen. Nederlanders drinken bewust. Dat wil zeggen: het gros van de mensen neemt een bier tje, borreltje of glaasje wijn omdat het lekker en gezellig is, niet om er dronken van te worden. En dat is vol komen in lijn met tien jaar lang 'Geniet, maar drink met mate'; geen drooglegging van overheidswege, maar het duidelijk maken van gren zen en verantwoordelijkheden. Zodat gebruiker én bedrijfstak weten waar ze aan toe zijn. S58B

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 4