Geknipt De Amerikaanse biermarkt V CONSUMENTEN SERVICE v V ,.r W J Vyr-^ (0 Winststijging Heineken N.V. in 2001 ten minste 12% Bij de publicatie van de halfjaarcijfers op 12 september 2001 verhinderden de dramatische gebeurtenissen in Ame rika de dag daarvoor, het uitspreken van een concrete winstvoorspelling voor geheel 2001. De Raad van Bestuur deelt thans mee dat Heineken N.V. over het gehele jaar 2001 een stijging van de nettowinst vóór buitengewone baten verwacht van ten minste 12%, onder het voorbehoud dat zich geen belangrijke verslechtering van de internationale situatie voordoet. Zoals eerder bekendgemaakt heeft Hei neken over het eerste halfjaar 2001 een buitengewoon resultaat na belas tingen van EUR 52 miljoen behaald. Over het jaar 2000 bedroeg de netto winst EUR 621 miljoen. De verwachte winststijging is gebaseerd op een bescheiden autonome groei van de afzet, een verbetering van de ver koopmix alsmede het positieve effect van valuta, voornamelijk de Ameri kaanse dollar (versus de euro), en de positieve resultaten van het voor de eerste keer in consolidatie nemen van een aantal ondernemingen. Bron: Telegraaf, 16 oktober 2001 Den Bosch Aanmoediging Beloning J.J.A. de Bresser, G.A. Tiebosch, F.M.H. van de Griendt 250,- R.G.M. van Helmond, J.F.J.M. Mulders, G.A.M. van de Velden, P. Rooijakkers 150,- M.P.J.M. van der Heyden, P.H.J. Rooyakkers 1.000,- M.M.C. Verhoeven, M.J. Reyns 300,- J.G.H.A. Schalks 2.700,- J.J. van der Sluys 100,- L.A.H. van Beurden, G.A.M. Brockotter 975,- H.H.F.M. van Hoek, J.B.M.W. Kerver 5.775,- Th. de Boer 100,- Deze gegevens zijn aangeleverd door de Ideeënbuscommissies Onlangs verscheen in het Amerikaanse tijdschrift 'Consumer Reports' een interessant rapport over bier, waarin een vergelijking werd gemaakt tussen binnenlands (Amerikaans) en buiten lands bier. Er werd gekeken naar smaak en prijs. Heineken en Buckler scoorden hoog in deze test. Amerikanen drinken steeds meer geïmporteerd bier. Het binnenlandse merk 'Millcoorweiser' is nog steeds marktleider op de biermarkt in de Verenigde Staten, maar heeft aan het geïm porteerde bier een heuse concurrent. De drie grootste concurrenten van het Amerikaanse bier zijn Heineken, Corona (Mexico) en Molson (Canada). Een jury, bestaande uit voorname Amerikaanse bierkenners, proefde 54 soorten bier. Heine ken werd positief beschreven in het rapport en werd door de jury als het beste geïmporteerde bier gewaardeerd. Buckler kwam in de categorie 'non-alcoholic' uit de bus als het beste malt bier. De prijzen van geïmporteerd bier in Amerika blijven, zo wordt ook in dit onderzoek aangegeven, onverminderd hoog. Voor een sixpack Heineken bier betaal je in de Verenigde Staten al snel $7, terwijl een sixpack Amerikaans bier slechts $3 kost. Volgens het rapport drinken Amerikanen geïmporteerd bier omdat het ze een vorm van status geeft. Bron: Consumer Reports, augustus 2001 Dagelijks ontvangen Rose, Bart, Anja en Nel van Bureau Consumentenservice in Zoeterwoude sta pels brieven met vragen, ideeën, opmerkingen en verzoeken van onze consumenten. Voor de rubriek 'Geachte Consumentenservice'zoeken zij in samen werking met de redactie van Vers van 't Vat de leukste inzending(en) voor publicatie uit. De Consumentenservice ontving het volgende gedicht over een blikje Heineken bier dat slechts voor een gedeelte was gevuld: Al jaren drink ik uw bier uit blik met vaste hand, en dat bepaald niet alleen in Nederland. U moet weten, ik rij door heel Europa met mijn truck, niemand brengt mij daarbij van mijn stuk. Steevast rijdt er wekelijks een traytje Heineken mee, die drink ik dan 's avonds, na gedane arbeid, heel tevree. leder blikje moet, zo u weet, 33 centiliter bier bevatten, keurig gesloten, zodat niemand er wat uit kan jatten. Afgelopen week nam ik echter een blikje uit de tray en voelde toen onmiddellijk: hier is wat mee. Dit blikje is bij lange na niet op het juiste gewicht, en toch zit de sluiting keurig dicht. Ik heb geen idee hoe dit foutje is ontstaan, misschien heeft uw operator de tapkraan te snel dichtgedaan. Wat er ook mag zijn gebeurd, ik heb er niet lang over getreurd. Want met de andere 23 was het zoals gewoonlijk dik voor elkaar, u krijgt daarom van mij, ten bewijze, dit ene misexemplaar. De Consumentenservice bood uiteraard zijn excu ses aan voor het halfvolle blikje Heineken bier. De Kwaliteitsdienst heeft het blikje onderzocht en heeft een beschadiging aan het blikje geconsta teerd, waardoor het blikje is gaan lekken. Het is vrijwel onmogelijk dat de beschadiging op de brou werij heeft plaatsgevonden. Heineken kan derden, die verantwoordelijk zijn voor het vervoer en de dis tributie van de producten, helaas niet geheel con troleren. Aangezien Heineken wel de verantwoor delijkheid voor de kwaliteit van de producten draagt, kreeg de briefschrijver een paar leuke Hei- neken-attenties, zoals een T-shirt, bardoekje, bre tels en een baseball cap.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 22