CONSUMENTEN SERVICE Dagelijks ontvangen Rose, Bart, Anja en Nel van Bureau Consumentenservice in Zoeterwoude sta pels brieven met vragen, ideeën, opmerkingen en verzoeken van onze consumenten. Voor de rubriek 'Geachte Consumentenservice' zoeken zij in samenwerking met de redactie van Vers van 't Vat de leukste inzending(en) voor publicatie uit. Heineken Oud Bruin Geachte heren van de Heineken, Als mijn vriendin en ik boodschappen doen, dan halen we voor 's avonds een paar biertjes. Mijn vriendin Minke is verzot op Heineken Oud Bruin. Maar nu komt het probleem. Zitten we samen lekker op de bank met een biertje erbij, zegt ze: "Het is niet eerlijk, ik heb een flesje dat zo op is, en jij hebt een blik van een halve liter waarin tweeëneenhalf glas zit.." Arme Minke! Zouden jullie alsjeblieft iets kunnen verzinnen om dit probleem van mijn vriendin op te lossen. Mijn dank is bij voorbaat groot. Jan en Minke Uiteraard stelt Bureau Consumentenservice reacties van geïnteresseerde consumenten zeer op prijs. De briefschrijver kreeg het vol gende antwoord: Hartelijk dank voor uw brief. Helaas moeten wij u teleurstellen. Ons Heineken Oud Bruin is inderdaad niet in blik verkrijgbaar. De reden hiervan is dat er in Nederland slechts door een selecte groep consumenten Heine ken Oud Bruin wordt gedronken. Door deze minimale afname is het niet mogelijk om naast de flesjes ook blikjes te vullen. De blikjes per stuk zouden dan te duur worden. Daarnaast is bier een natuurproduct en maar beperkt houdbaar. Gezien de kleine groep gebruikers zou de omloopsnelheid dan te laag zijn. Dit zou niet ten goede komen aan de uitstraling van het product. Heineken Oud Bruin is nou juist zo'n product dat door een specifieke en dus kleinere groep consumenten wordt gekocht. Als dank voor de getoonde interesse ontving de briefschrijver een kleine attentie. Het kostte heel wat hak en breekwerk op het marktveld van het Dienstgebouw. En dat alles om een nieuwe kleppen- matrix te kunnen plaatsen. Deze kleppenmatrix wordt aangesloten op Tankblok 5 en wordt, tegelijkertijd daarmee, volgend jaar in gebruik genomen. De bierslangen die u hier op de foto ziet, zijn dan niet meer nodig. Het gaat hier om de laatste slangen van het marktplein van Heineken 's-Hertogenbosch. Tevens betekent de ingebruikneming van een nieuwe gistvermeerderingstank in Tankblok 1 plus Tankblok 5 en bijbehorende matrix het einde van het gebruik van de oude gist- en lagerkelders. Ook het schluppen ('sloepen', het met de hand schoonmaken van tanks) is dan voorgoed verleden tijd. De product stromen en reinigingen geschieden dan volledig eautomatiseerd. Tijdens de rondgang ontmoeten we onder anderen Peter de Groen, veiligheidsfunctionaris Verpakken. Hij vertelt dat de brouwerij in de meer dan dertig jaar dat hij er werkt continu aan vernieuwing heeft gedaan. "Was het ene project klaar, dan begon aan de andere kant van het terrein weer een nieuw. Dat is hier altijd al het beeld geweest." De afgelopen maanden heeft Heineken Den Bosch zelfs veelal op meerdere plekken tegelijk nieuwbouw gepleegd. Ook nu lopen er diverse projecten naast elkaar. Een groot project is de nieuwbouw van Tankblok 5. Hierin hebben inmiddels achttien verticale en zes horizontale tanks van elk tweeduizend hectoliter een plaats gekregen. In mei van dit jaar is een van de modernste verpakkingscolonnes ter wereld in gebruik genomen: Colonne 16. De naastgelegen ruimte wordt de komende periode benut om de machines van Colonne 8 meer ruimte te geven. Met andere woorden, de lay-out van de lijn wordt aangepast. De verlichting in de hal waar deze twee colonnes staan wordt geheel vernieuwd. Het type lampen dat er nu van zondagavond tot vrijdagavond continu brandt, wordt na 25 jaar vervangen door een nieuw type. Deze lampen benaderen het daglicht wat, zoals bekend, beter is voor het welzijn van de mensen die daarin werken. Deze klus is in tussen gestart en is naar verwachting gereed voor het eind van dit jaar.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 9