De PET-lijn wordt ook wel 'fiuisteriijn' genoemd, omdat PET-verpakkingslijnen veel minder lawaai maken dan glaslijnen PET-lijn uniek in zijn soort maakt. Voor deze lijn is binnen Heineken Frankrijk ook een hele verse ploeg mensen voor de nieuwe productieaanpak opgeleid. Door nu speciale 'multi-layer' flessen te gebrui ken die zuurstof absorberende en koolzuur rem mende lagen bevat, wordt bereikt dat de PET- fles de kwaliteit van het bier waarborgt. De PET-fles die momenteel door Heineken in Frankrijk en Italië wordt gebruikt bestaat uit vijf lagen. Er is vanzelfsprekend ook aan het milieu gedacht; de PET-flessen zijn volledig recycle baar. Door alle speciale maatregelen om PET geschikt te maken voor bier zijn de kosten van een PET-fles hoger dan die van dezelfde fles in glas. Daarom blijven we binnen R&D natuurlijk steeds werken aan het optimaliseren van de PET-verpakking", aldus Berco Landman. Waarom PET? Bier uit een plastic fles is even wennen, maar als een consument het flesje ziet, in z'n handen voelt en het bier proeft, worden al gauw de voordelen duidelijk. Berco Landman: "Het is voor een innovatief bedrijf als Heineken belang rijk met nieuwe ontwikkelingen te komen. PET- flessen zijn een heel nieuwe vorm van bier ver pakken. Het combineert de voordelen van de glazen fles en het blikje: doorzichtig, makkelijk uit te drinken, veilig/onbreekbaar, licht en ruimte- besparend. Daarnaast is een PET-fles gemak kelijk hersluitbaar te maken en is de vorm en de kleur eenvoudig te veranderen, denk bij voorbeeld maar aan embossing (reliëfversiering in het kunststof)." In Frankrijk is bier in PET-verpakking hard op weg zich een solide plekje te veroveren op de bierschappen. Ook Heineken Italië heeft inmid dels een bestaande bottellijn aangepast om PET-flessen af te vullen met het merk Dreher. Of Nederland in de toekomst zal volgen, is niet duidelijk. "Er kleeft ook een aantal nadelen aan de PET- verpakking. PET is niet zonder meer geschikt om bier in te verpakken. Het materiaal is name lijk vrij poreus en laat zuurstof en koolzuur door. Karin Willems (afdeling Communicatie) in samenwerking met Berco Landman en Fons Maenhoudt (HTS)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 5