geavanceerde lijn voo In 1998 besluit Heineken Frankrijk innovatie extra hoog op het lijstje te zettenmet name om op dat moment de concurrentie een stap voor te blijven. Gekozen wordt om bier in een plastic fles te introduceren. Heineken Frankrijk verzocht daarom HTS in februari 1998 te helpen om zo snel mogelijk een miljoen PET-flesjes met bier op de markt te zetten. Gezien de hoge verlangde snelheid van dit test mark project kreeg het de naam TGV (Train de Grande Vitesse). Berco Landman projectleider R&D packaging (HTS): "Niet alleen moest er een totaal nieuwe plastic fles worden ontwor pen en getest die de kwaliteit van het bier zou waarborgen; tevens moest worden gewerkt aan de ombouw van een bestaande glaslijn in Mons om die ook als testlijn voor PET geschikt te maken. Na de succesvolle 3 introductie in november 1998 zijn er echter veel meer dan de aanvankelijk geplande een miljoen PET-flessen afgevuld op de testlijn, zodat in juni 2000 de beslissing werd genomen een geheel nieuwe PET-lijn te bouwen. Afgelo pen zomer is deze nieuwe, hoogst geavan ceerde lijn in productie genomen." "Een nieuwe bottellijn bouwen voor PET, met een heel ander soort verpakking dan we bij Hei neken tot dan toe waren gewend, was een behoorlijke uitdaging", aldus specialist Packaging Operations Fons Maenhoudt. "Veel van de kennis die we hadden opgedaan bij het om bouwen van de bestaande glas- lijn naar PET, hebben we ge bruikt om de nieuwe lijn te op timaliseren. Maar daarnaast zijn er nieuwe technieken toege past, omdat PET niet op de zelfde manier kan worden be handeld als glas. PET-flessen kunnen bijvoorbeeld niet wor den blootgesteld aan hoge temperaturen, zodat er een andere manier van pasteuri seren moest worden toege past. Een andere innovatie is het 'droog' draaien van de flessenbanen. Het is gebrui kelijk dat flessenlijnen con stant met water en zeep wor den gesmeerd, maar om de microbiologische risico's zo klein mogelijk te houden, wordt het hele traject dat de PET-fles aflegt, zo droog mogelijk gehou den." Nieuwe lijn, nieuwe ideeën De nieuwe lijn is zo ingericht dat de PET-flessen op allerlei verschillende manieren kunnen worden verpakt: in folie, in clusterpacks of los in kar tonnen dozen. Aan het einde van het verpakkingstraject staat een flexibele robotpakker die al die verschillende verpakkingsvormen kan verpakken. De vereiste snelheid en de grote gewenste flexibiliteit hebben een hoge mate van creativiteit gevraagd tijdens de ontwikke ling van de lijn. Het resultaat is een com binatie van allerlei nieuwe technologische hoogstandjes en vernieuwingen die de nieuwe

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 4