geavanceerde lijn voo
In 1998 besluit Heineken Frankrijk innovatie extra
hoog op het lijstje te zettenmet name om op dat
moment de concurrentie een stap voor te blijven.
Gekozen wordt om bier in een plastic fles te introduceren.
Heineken Frankrijk verzocht daarom HTS in
februari 1998 te helpen om zo snel mogelijk een
miljoen PET-flesjes met bier op de markt te zetten.
Gezien de hoge verlangde snelheid van dit test
mark project kreeg het de naam TGV (Train de
Grande Vitesse). Berco Landman projectleider
R&D packaging (HTS): "Niet alleen moest er
een totaal nieuwe plastic fles worden ontwor
pen en getest die de kwaliteit van het
bier zou waarborgen; tevens moest
worden gewerkt aan de ombouw van
een bestaande glaslijn in Mons om
die ook als testlijn voor PET geschikt
te maken. Na de succesvolle
3
introductie in november 1998 zijn er echter
veel meer dan de aanvankelijk geplande een
miljoen PET-flessen afgevuld op de testlijn,
zodat in juni 2000 de beslissing werd genomen
een geheel nieuwe PET-lijn te bouwen. Afgelo
pen zomer is deze nieuwe, hoogst geavan
ceerde lijn in productie genomen."
"Een nieuwe bottellijn bouwen voor PET, met
een heel ander soort verpakking dan we bij Hei
neken tot dan toe waren gewend,
was een behoorlijke uitdaging",
aldus specialist Packaging
Operations Fons Maenhoudt.
"Veel van de kennis die we
hadden opgedaan bij het om
bouwen van de bestaande glas-
lijn naar PET, hebben we ge
bruikt om de nieuwe lijn te op
timaliseren. Maar daarnaast zijn
er nieuwe technieken toege
past, omdat PET niet op de
zelfde manier kan worden be
handeld als glas. PET-flessen
kunnen bijvoorbeeld niet wor
den blootgesteld aan hoge
temperaturen, zodat er een
andere manier van pasteuri
seren moest worden toege
past. Een andere innovatie is
het 'droog' draaien van de
flessenbanen. Het is gebrui
kelijk dat flessenlijnen con
stant met water en zeep wor
den gesmeerd, maar om de
microbiologische risico's zo
klein mogelijk te houden, wordt
het hele traject dat de PET-fles
aflegt, zo droog mogelijk gehou
den."
Nieuwe lijn, nieuwe ideeën
De nieuwe lijn is zo ingericht dat de
PET-flessen op allerlei verschillende
manieren kunnen worden verpakt: in
folie, in clusterpacks of los in kar
tonnen dozen. Aan het einde van het
verpakkingstraject staat een flexibele
robotpakker die al die verschillende
verpakkingsvormen kan verpakken. De
vereiste snelheid en de grote gewenste
flexibiliteit hebben een hoge mate van
creativiteit gevraagd tijdens de ontwikke
ling van de lijn. Het resultaat is een com
binatie van allerlei nieuwe technologische
hoogstandjes en vernieuwingen die de nieuwe