"Een prachtige locatiegoed opgeleid en zeer gemotiveerd personeel, een marktaandeel van tachtig procent en een vergistingsproces dat nog op klassieke wijze plaatsvindt." Johan Tolsma, accountmanager Europa HTS Support, vertelt enthousiast over brouwerij Pivara Skopje in de voormalige Joegoslavische republiek Macedonië, sinds 1998 onderdeel van Hei- neken. Hier worden in drie jaar tijd een nieuw silogebouw, brouwhuis, serviceblock en verticale kelders gebouwd. Bouw brouwerij Skopje op 'nul niveau' Dat er nu nieuwbouw wordt gepleegd, heeft onder meer te maken met de te verwachten verkopen van 1 miljoen hectoliter bier. Om die te bereiken is een technische installatie met een capaciteit van ongeveer 1,6 miljoen hecto liter bier nodig. "De brouwerij had al wat instal laties (meest tweedehands) ingekocht, met name enkele ketels voor het brouwhuis en een bierfilter voor het serviceblok, maar de installa tie had nog niet plaatsgevonden. Dat gebeurt nu dus wel, in fasen", aldus Rutgers. Zomermaanden Bier is in Macedonië een echt seizoenproduct. De beste verkoopperiode is in de zomermaan den. Johan Tolsma: "Buiten dat seizoen drinkt de Macedoniër vooral wijn. De brouwerij ver koopt twee eigen bieren: Skopsco en Lysec. Het zijn allebei pilsners met 5% (volume) alcohol. De afzet vindt zowel in fust als op fles plaats (halve liters en 0,33 cl). Sinds kort verkoopt de brouwerij ook Amstel en Heineken. Amstel komt vanuit Athene hiernaartoe, Heineken vanuit Nederland. In de toekomst is het mogelijk dat de productie van Amstel en Heineken in de brouwerij zelf plaatsvindt. Daarnaast verkoopt Pivara Skopje ook frisdrank: met name Coca Cola, Sprite, Fanta en het lokale water Bon Aqua." Tot nu verloopt een en ander volgens schema. Of de deadlines worden gehaald, hangt uitein delijk ook van de situatie op de Balkan af. Rut gers: "Op dit moment is het weer rustig in Macedonië en merken wij niet veel van span ningen. Er is nu wel op het vliegveld een NAVO- basis gestationeerd, maar in de straten van Heineken-familie. "Het nieuwe hoofdkantoor is in begin jaren negentig gerealiseerd en heeft zowel aan de binnen- als de buitenkant nog dui delijk invloeden van het vorige tijdperk. Binnen in het gebouw zie je dat de general manager de heer Svetosar Janevski een kunstliefhebber is, de wanden zijn gedecoreerd met vele schilde rijen gemaakt door schilders uit de regio. De brouwerij zelf is oud, maar goed onderhouden en schoon", vertelt Henk Rutgers. "Het brouw- proces gebeurt hier nog in koperen ketels, voor de liefhebbers dus prachtig om te zien." in drie fasen. Fase 1, het silogebouw en het brouwhuis, heeft als opstartdatum mei 2002. Het serviceblok april 2003 en de verticale kel ders (fase 3) april 2004." Skopje zelf is alles rustig. Een jaar geleden zag je hier nog veel politie op straat. Die is nu ver dwenen." Mooie locatie De brouwerij ligt op een prachtige locatie en is daar gevestigd sinds 1924. In 1991, na de val van de Berlijnse muur, werd het bedrijf als eer ste in Skopje zelfstandig. En in 1998 werd het via Athenian Breweries een OpCo binnen de De bouwfoto toont een groot gat van 4,5 meter diep. Op die plaats stond de productiehal voor literflessen Coca Cola. "Die diepte was nodig voor er überhaupt op vaste grond kon worden gebouwd. Nu het 'nul'-niveau is bereikt, kan de bouw boven de grond beginnen", vertelt Henk Rutgers. Hij is projectleider in Skopje en werkt samen met specialisten van Project Service HTS. "De nieuwbouw wordt compleet gereali seerd en de technische installatie vindt plaats v

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 14