HTS ontvangt ISO 9001-certificaat jfmofi eye of users lay occurrences and complete HTS Quality Svs iccss slructureoggji Heineken Technical Services (HTS) ontving donderdag 13 september het ISO 9001- certificaat voor haar kwaliteitssysteem. Het certificaat werd door Jean Frangois van Boxmeer, lid van de Raad van Bestuur, uitgereikt aan Siep Hiemstra, directeur van HTS. Naast felicitaties en complimen ten voor het behalen van het certificaat gaf de heer Van Boxmeer ook een opdracht mee voor de toekomst: "Het HTS-kwaliteitssysteem is modern en voor iedereen toegankelijk, maar zorg ervoor dat het ook zo fris blijft." Siep Hiemstra bedankte iedereen voor zijn ondersteuning bij het totstandkomen van het kwaliteitssysteem. Zijn eigen bijdrage is er echter nog niet in terug te vinden. Dat komt omdat hij pas sinds 1 augustus de functie van directeur HTS bekleedt. Voor hem is het dus een geschenk van zijn voorganger, waarmee hij overigens heel blij is. "Want straks moeten de klanten van HTS gaan merken dat we op een heldere en gestructureerde wijze werken", aldus Siep Hiemstra. In gepaste sfeer Aan het kwaliteitssysteem is hard gewerkt, dus alle reden voor een mooie afsluiting. Oor spronkelijk was er een grote samenkomst gepland in de tuin naast het Kantoorrestau rant, maar zo kort op de aanslagen in Amerika was dat niet gepast. Gelukkig heeft de belang stelling voor de uitreiking er niet onder gele den, want de gasten kwamen in groten getale, ook van buiten HTS. Tevreden klant Naast het certificaat is er ook een kunstwerk uitgereikt aan Kees Westra, afdelingshoofd van Project Services. Hij heeft aan de wieg gestaan van het HTS-kwaliteitssysteem. "Drie jaar geleden kwam het voor dat we aan een opdracht gingen werken zonder dat nu duide lijk was wat de klant precies van ons ver wachtte. Na een tijdje sloeg de verwarring bij iedereen toe. Bij de klant in de eerste plaats, maar ook bij de HTS-er die er zijn ziel en zalig heid had ingelegd. Dat is nu gelukkig anders. We maken aan het begin van de opdracht goede afspraken met de klant, over wat hij pre cies van HTS kan verwachten, en wanneer. Dat geeft focus aan het werk en leidt natuurlijk tot een tevreden klant!", aldus Kees Westra. Geen keurslijf Het nieuwe HTS-certificaat vervangt de vier bestaande deelcertificaten die al eerder waren uitgereikt en geldt nu ook voor de vier overge bleven afdelingen. Met dit certificaat is heel HTS aan boord. We hebben een leerproces doorgemaakt. We zijn als team van kwaliteits coördinatoren heel nadrukkelijk bezig geweest om de klant vooraan te plaatsen bij wat we als HTS doen. Die klant, veelal een brouwerij, is namelijk niet echt geïnteresseerd in wie bin nen HTS de opdracht uitvoert, maar wel in het feit dat het voorspelbaar gebeurt: wat kan ik verwachten en wanneer? Daarin heeft de nieuwe ISO 9001-norm ons gelukkig de weg gewezen, want helemaal zelf hebben we het ook niet bedacht. Maar het is wel óns HTS- kwaliteitssysteem. Er staat in beschreven hoe we als HTS werken zonder dat we in een keurslijf worden gedwongen. Er werken bij HTS hele creatieve mensen en die moeten de ruimte krijgen om bijvoorbeeld nieuwe pro ducten voor Marketing te bedenken. Dat los je op door aan het begin en aan het einde goede afspraken met de klant te maken en daartus senin het vakmanschap van de HTS-er de vrije hand te laten. Dat voorkomt dat er een kwali teitssysteem ontstaat dat niet meer bij de werkelijkheid past. Er zijn vele voorbeelden aan te wijzen waarbij dat is misgegaan. Van daar ook de waarschuwing die Jean Frangois van Boxmeer bij de uitreiking van het certifi caat meegaf: "Laat de bureaucratie niet de overhand krijgen!" Groepsfoto Op de gang bij Siep Hiemstra hangt nu nog maar één certificaat, voor heel HTS, in plaats van vier deelcertificaten. Op dat ene certifi caat staan we dan ook allemaal genoemd. Het is een soort groepsfoto van wat we als HTS kunnen, voor onze klanten! Pieter van Es, HTS Quality Management, tevens projectleider voor bet behalen van het ISO-certificaat Jean Francois van Boxmeer (rechts) overhandigt het certificaat aan Siep Hiemstra 'echnical Services S£^S"no^»'rnm jPpwKwt work, the way we gruw MÊ- •^g^antlmioMs improvement V.l.n.r.: Siep Hiemstra, Kees Westra, Jean Francois van Boxmeer en Pieter van Es

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 11