Sprookje in het Belgische Pajottenland m ;f*3 In Opwijk, midden in Belgisch Vlaams-Brabant, staat een brouwerij die nog steeds eer doet aan zijn agrarische wortels. Al sinds decennia wordt in deze streek veel bier gebrouwen, oorspronkelijk omdat boeren zo gemakkelijk hun hop en gerst konden afzetten. In de loop der tijd moesten veel kleinere brouwerijen hun poorten sluiten, maar de sterkere zijn gebleven: Moortgat (Duvel), Palm en Affligem - allemaal dicht bij elkaar gevestigd. De agrarische achtergrond is ook goed te her kennen als je rondloopt op het terrein van de Affiigem Brouwerij: de manier waarop de gebou wen zijn neergezet, bepaalde geuren in combi natie met de zuivere boslucht, verplaatsen van bierbostel met een kruiwagen; het zijn allemaal kenmerken van een gemiddelde Brabantse boerderij. Modernisering De komst van Heineken als eigenaar van deze brouwerij brengt daarin verandering. Toch moet gezegd worden dat Affligem - voorheen Brouwerij De Smedt - al eerder een moderniseringsslag inzette. In de gebouwen staan immers ook vier hypermoderne verticale gisttanks, volledig geauto matiseerd en computergestuurd. De verpakkings afdeling is klein, maar de apparatuur volledig van deze tijd. En kortgeleden is een waterzuiverings installatie in gebruik genomen, de eerste in de geschiedenis van deze Belgische brouwerij. Daar is kortom niets nostalgisch aan. Het zijn tekenen van de jonge geest die hier heerst, die van de 21ste eeuw. Roerganger bij Affligem is Theo Vervloet (54), gedelegeerd bestuurder voordat Affligem werd overgenomen, maar in termen van Heineken de general manager. "Dat is een klein voorbeeld van wat er gebeurt wanneer een grote organisatie een kleinere overneemt. Ik heb nog gevraagd of dit nodig was, maar het antwoord dat ik kreeg was: 'Je moet toch weten wie je op jouw niveau kunt aanspreken in de rest van de organisatie?' Tja, daar kan ik ze moeilijk ongelijk in geven, al heeft het voor mij niet zo veel belang. Ik praat met ieder een", aldus Vervloet over hoe hij dagelijks werkt. Hij managet by walking around, en steekt tegelij kertijd de handen uit de mouwen. "Ik heb als brou wer-ingenieur in mijn carrière voor Affligem alle ins en outs van het brouwen en het leiden van een brouwerij geleerd, dus ik weet precies waar wat moet gebeuren. Als je kijkt naar de omvang van mijn managementteam, dan begrijp je meteen waarom het nu nog nodig is dat ik zo meewerk. Het huidige team telt een brouwer ingenieureen engineering ingenieur, een financieel manager en een assistant to the manager. Heineken heeft gesteld dat dit aantal moet worden verdubbeld. Want ja, tot voor de overname hadden wij bij wijze van spreken nog nooit gehoord van budgetten en audits. Een paar maanden geleden vroegen ze mij hoe het daarmee stond. Ik moest meedelen dat onze bedrijfsvoering daar niet in voorzag. Wij heb ben echter snel het nut hiervan ingezien en wer ken zo goed als mogelijk en enthousiast mee." Receptuur Nieuwe mensen erbij brengt verlichting van het werk, maar ook kansen voor verdere ontwikkeling van de brouwerij. Volgens Vervloet is het geen gemakkelijke klus om de juiste mensen voor deze vacatures aan te trekken. Ook in België is de arbeidsmarkt krap. Eén van de jongere krachten die Affligem heeft weten aan te trekken, is Krishan Maudgal (25). Hij deed vakantiewerk voor de brouwerij tijdens zijn studie Marketing aan de Hogeschool van Gent. Zijn belangrijkste opdracht was het visuali seren van het merk Affligem in de markt. Eerst werkt hij alleen, maar in de zomermaanden van vorig jaar voerde hij met enkele andere studen ten promotie door met een Affligem Smart 'trein' langs horecagelegenheden te trekken en er pro motiemateriaal te verdelen. Tegelijkertijd wonnen ze klantgegevens in die ze invoerden in een data base. Na zijn afstuderen kon Krishan in vaste dienst treden bij Affligem. Hij werkt, met het oog op ondersteuning bij de commerciële taken, onder general manager Vervloet. Zijn aandachtsgebie den zijn commerciële administratie, onderhan delingen met verkoopkantoren, communicatie en marketing. Marktconform Met de komst van Heineken is er voor het per soneel nauwelijks iets veranderd. Vervloet: "Affligem is een aparte N.V. met eigen arbeids voorwaarden. Deze zijn marktconform voor België. De overname door Heineken is positief ontvangen door onze medewerkers. Enerzijds werken wij voor de Franse markt al sinds 1988 samen met Heineken. Anderzijds betekent deze overname behoud van werk. Met name dat wordt als belangrijk aangemerkt door ons personeel." Verdere modernisering van de brouwerij staat wel op de agenda. Heineken Technical Services is al langsgekomen met adviseurs om plannen voor verdere modernisering op te stellen. Ook Tom de Man, directeur Heineken Production Policy Control (PP&C), bracht onlangs een bezoek. "Toen bleek duidelijk dat er één ding is dat we niet moeten veranderen hier: de receptuur van onze bieren." En zo ontmoeten nostalgie en de positieve gevoe lens over de kansen die de moderne tijd biedt elkaar in Opwijk. Affligem is een brouwerij die past binnen het Heineken-concern. Aan het rijtje van De Ridder, Brand, Murphy's, Zywiec, om er maar een paar te noemen, is een mooie naam toegevoegd. til- i J uJ «i ■GH- 1 gfi

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 9