Nieuwe directeur Export over de complexiteit van Export China, Taiwan, Australië, Portugal, Colombia en Duitsland. Dat zijn de landen waar Heineken de komende jaren een forse groei voorziet. Als het tenminste aan René Hooft Graafland ligt, de nieuwe directeur van de Heineken Export Group. En waar het bier dan I wordt gebrouwen, is minder relevant: "Heineken heeft niét zijn bekendheid omdat het ergens vandaan komt, maar omdat het ergens voor staat. Het Exportkantoor op Schiphol, sinds mei werkt hij er: René Hooft Graafland. Maar niet nadat hij eerst een mooie carrière maakte binnen andere onderdelen van het concern. Met een Rotterdamse economiebul op zak meldde hij zich op de kop af twee decennia geleden aan de poorten van Heineken. Na ervaringen als managementtrainee en brandmanager bij Vrumona, enige jaren als hoofd Marketing Heineken Nederland en functies in onder meer Zaïre en Indonesië, werd hij vier jaar geleden corporate mar keting director in de Heineken-organisatie. Anno 2001 is hij terechtgekomen bij wat volgens hem één van de leukste onderdelen binnen het concern is: de Export-groep. "Bij Heineken roepen we altijd dat er groen bloed door onze aderen stroomt. Het bedrijf is natuurlijk meer dan alleen het merk Heineken, maar toch is het juist dat wat ons allemaal bindt. Het is natuurlijk fan tastisch om aan de internationale expansie van het Heineken-merk te mogen bijdragen. Je voelt hier de enorme dynamiek van het op internationale schaal werken." Centen Vanuit hartje Schiphol bewerken Hooft Graafland en de zijnen om precies te zijn 159 markten. Een even complexe als indrukwekkende taak. "Het belangrijkste is dat we voor elke markt afzonderlijk een gevoel krijgen en er beter grip op krijgen. Dan weten we waarop we onze cen ten moeten inzetten en hoe we het moeten doen. De markten worden door de commerciële organisaties ter plaatse bewerkt, maar om de inspanningen van die mensen op waarde te kunnen schatten, moetje zelf de markten en distributeurs kennen." Om de verschillende markten goed te kunnen onderscheiden, hanteert men bij Export een classificatiesysteem. "Het gros van de markten

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 4