Kosterlijk f. impweij Eind dit jaar is het zo ver: 350 vrouwen en mannen vormen dan Heineken Neder land Business Services (HNBS), een organisatie waarin alle staf- en onder steunende diensten bij elkaar komen. Of het nu gaat om computerfaciliteiten of boekhouding, gebouwen of telefooncen trales, de Arbo- of de Interne Accoun- tantdienst: alle serviceverlenende onder delen komen samen in één service company: HNBS. De enige klant van deze nieuwe serviceorganisatie is Heineken. En Hei neken heeft HNBS als hofleverancier. Een monopoliepositie? Zeker. En dus een luxe positie? Allerminst! HNBS wil de positie als serviceverlener verdienen. Wil op de gele verde prestaties worden afgerekend. En om dit te bereiken stellen de medewerkers van HNBS hun klanten nóg meer centraal. In de nieuwe opzet zal er worden gewerkt op basis van zogenoemde Service Level Agreements: overeenkomsten die in de wandelgangen al worden afgekort tot SLA's. Het zijn documenten met afspra ken die tweezijdig worden bewaakt. Er staat enerzijds welke prestaties worden |r geleverd door HNBS en anderzijds wat van de klanten wordt verwacht om de ser vice optimaal te laten verlopen. Aan elke dienst wordt vooraf een prijs gekoppeld. Als toets hierbij geldt de externe markt. Kostenefficiency is dus belangrijk. Maar de verandering gaat verder dan louter papieren docu menten. De letters HNBS staan ook voor een cultuur omslag. Want samenwerken doe je niet alleen, en afspraken maken ook niet. Het is minstens zo belangrijk begrip voor elkaar te kweken, transparant te werken en eventuele pro blemen direct uit te praten. Dit gaat verder dan wat er op papier staat. Verder dan de afspraken an sich. Een Service Level Agreement is geen wetboektekst, maar een richting gevend hulpmiddel. Serviceverlening is mensenwerk. Mensen maken dus ook het verschil tussen falen en succes. En waar het om men sen gaat, daar gaat het ook om cultuur. Het serviceconcept vereist aanpassingen van de cultuur. Dit raakt niet alleen de omgang met de klant, maar werkt ook door tot in de wortels van de organisatie zelf. Samenwerken betekent immers ook op de werkvloer: er met elkaar uitkomen, goede afspraken maken en je kwetsbaar durven opstellen. Niet alleen fouten durven toegeven, maar ook daarvan leren. En dat alles om voor de Heineken-organisatie de beste prestaties te leveren. HNBS is dan wel een gloed nieuwe organisatie, maar we hanteren een aloud motto: de klant is koning. Mare Koster, general manager Heineken Nederland Business Services Halfjaarcijfers Heineken N.V. Interview directeur Heineken Export Group: René Hooft Graafland STAR Chain Erik Korthals Altes ontvangt boek In glas verpakt Een bezoek aan de Belgische Brouwerij Affligem Momentopname Het gezicht van de Helpdesk; Gratis naar Murphy's roots verhuizing Heineken Brouwerijen naar Leidschendam B(r)ouw uw eigen arbeidsvoorwaardenpakket; Parttime werken in ploegendienst? Persoonlijk; Geflitst Nederland wordt steeds groener Hei Society Recepties; Geachte Consumentenservice Brands blik op cultuur en culinair Heineken Zomer Trophy jlorror fe.it AMSTEl. ,!V.X i Six Flags daagt je uit om de sfeer van het huiveringwekkende Halloween Horror Fest te komen proeven. Dit griezelfeest neemt op alle vrijdag- en zaterdagavonden in oktober van 18.00 tot 22.00 uur verschalende themaparken van Six Flags over. Six Flags geeft bij een bezoek aan een van deze themaparken maar korting. Het enige wat u doen, is de bij dit nummer ingesloten coupon in te vullen te laten zien bij de kassa. Veel plezier.als je durft tenminste! S/xFlags HOIUMO

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 2