Van luchtig vertier tot absurd volkstheater PA RAD Brand present op De Parade Eigenzinnig, bescheiden en onafhankelijk reist De Parade deze zomer weer als een verrassend volkje door de Randstad, op zoek naar goed gezelschap en avontuur. Elf zomers jong is het festival De Parade en inmiddels niet meer weg te denken uit de culturele kalender. Een onweerstaan baar levend panorama vol theater, dans, muziek, vertier, rariteiten, attracties en spektakel. De bonte verzameling van theatertenten, een fonteintent, de zweefmolen, een minireuzenrad en wereldrestaurants zorgt voor een authen tieke kermisachtige sfeer. Op De Parade kan het publiek kiezen uit ver schillende voorstellingen die de artiesten op het voorpodium van hun tenten presenteren (parade maken). De voorstellingen variëren van drie tot zestig minuten en worden enkele keren per avond gespeeld. De Parade is nog steeds het absurde volksfeest waar alles op initiatief van de artiesten zelf tot stand komt. Driekwart van het programma bestaat uit theater- en dansvoorstellingen en film. Het overige deel bestaat uit amusement, muziek, variété en veel meer. Dit jaar waren er maar liefst 42 theaterproduc ties actief op De Parade, waaronder nieuwe namen die het programma danig verjongen. Maar ook oude bekenden zijn weer aanwezig. Loes Luca en haar gezelschap hebben acht jaar lang wervelende shows gemaakt. Dit jaar wordt hun afscheidstournee met Nénette en les Zézettes. Zo'n programma zal de komende twintig jaar waarschijnlijk niet meer te zien zijn in Nederland. Een van de hoogtepunten moeten de Schutters- portretten van Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amsterdam worden. Deze portretten, geschilderd door Alderd Mantje en Henk Schiff- macher, zijn te bezichtigen in het eerste rond reizende kunstmuseum: het Light Building, een museum ontworpen door Rotterdamse Archi tecten en opgebouwd uit bijna drieduizend ongekleurde bierkratten. laatste jaren sterk gestegen hetgeen is geble ken uit de bijna 50.000 bezoekers, net zoveel als dit jaar in het Utrechtse Park Nieuweroord. De Parade Den Haag heeft dit jaar een nieuw onderkomen gevonden in het Engelse land schapspark tussen Madurodam en het Kur- haus, genaamd het Westbroekpark. Ondanks het wisselvallige weer met soms stormachtige momenten hebben zo'n 30.000 bezoekers De Parade in Den Haag bezocht. Dat is het dub bele aantal van vorig jaar, toen het theaterfes tival nog in het Zuiderpark stond. Brand bier is sinds 2000 hoofdsponsor van De Parade. De atmosfeer en de festivalbeleving sluiten naadloos aan bij het Brand-gevoel en wij voelen ons derhalve op De Parade als een (sponsor-)vis in het water. Naast de inmiddels beroemde containerbar is Brand op het terrein zichtbaar met speciaal voor De Parade ontwik kelde materialen als de verlichte 'klokkento ren', het tot 'totempaal' omgedoopte medede lingenbord en de Corneille-parasols. De organisatie van De Parade is dit jaar met behulp van het 'Brand-team' van de Heineken Brouwerijen Evenementen Service weer perfect verlopen. Wij garanderen daarom dat u op De Parade kunt genieten van een mooi glas Brand bier! Christopher Lakens, Marketing Brand bier Stormachtige momenten Dit jaar is de tournee voor de vierde keer gestart in het Museumpark in Rotterdam. De populariteit van De Parade Rotterdam is de

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 16