krijgt Verhoek dus elk onderwerp op zijn bord zodra de kwestie het belang van één brouwer overstijgt. En dat gaat Verhoek goed af. De nieuwe directeur van het CBK is zijn hele leven al werkzaam in de belangenbehartiging. Hij begon bij het Bedrijfschap Horeca en tot een half jaar geleden werkte hij voor het Product schap Gedistilleerd in Schiedam. Nu is hij actief voor de bierindustrie. Centen "Het verantwoord, normaal gebruik van alcohol past prima in het levenspatroon van tachtig, negentig procent van de bevolking. Helaas is er een klein deel dat niet om kan gaan met het product. Dat noemen wij dan ook heel uitdruk kelijk 'misbruik'. Nadeel van ons verhaal is dat critici zeggen dat elke verkoop van drank omzet is. Dat is ook zo. Je steekt de centen toch in je zak. Maar trots op misbruik van drank zijn we niet. Daarom tonen we al vele jaren juist op dit terrein onze maatschappelijke verantwoorde lijkheid", aldus Verhoek. "Zo brengen we al een kwart eeuw dezelfde boodschap: niet drinken als je nog moet rijden. Binnenkort starten we met 3VO weer een nieuwe, grote campagne. Daarnaast hebben we met de overheid afgesproken dat we onze reclame niet richten op kinderen en niet op mensen die te veel drinken. Bovendien brengen we alcohol niet in verband met werken of sport. En deze reclamecode wordt driezijdig bewaakt. Door de brouwers, de media én de overheid." Identiteitsbewijs Toch geeft Verhoek toe dat de jongste uitvin ding om alcoholmisbruik onder jongeren tegen te gaan - de controle op de leeftijdsgrens van zestien jaar - niet waterdicht is. "Jongeren kun nen vrij gemakkelijk aan drank komen. Ook als je vijftien jaar oud bent, kan je een drankje bestellen. Wij hebben er dan ook altijd voor gepleit om in dat soort gevallen niet alleen de verkoper, maar ook de jeugdige koper strafbaar te stellen. Dan heeft de verkoper een extra argument om nee te zeggen: niet alleen ik, maar ook jij bent strafbaar. Het bewaken van die leeftijdsgrens blijft in Nederland moeilijk. Vragen naar een identiteitsbewijs kent nu een maal een beladen geschiedenis. En het hore cabedrijf, toch een plaats waar je lekker uit gaat, is niet direct de plek om met het opgeheven vingertje te gaan staan." Toch is het juist het alcoholgebruik van pubers dat Verhoek zorgen baart. "Ik vind het veront rustend dat de leeftijd daalt waarop kinderen voor het eerst drinken. Jongeren die nog in de groei zijn, dat klinkt misschien wat ouweman- nerig, moeten nou eenmaal niet te veel drin ken." Ondanks de negatieve kanten van alcohol, heeft een biertje zeker positieve effecten voor de gezondheid, benadrukt Verhoek. "Mits met mate gebruikt, is een biertje zeker goed voor hart en bloedvaten. Dat is bewezen in tal van rapporten en wordt ook door de Wereldgezond heidsorganisatie en de Nederlandse regering erkend. Het voorkomt ziekten van hart en bloedvaten - de grootste ziekten in Nederland. Wat in sommige publicaties alleen aan wijn wordt toegeschreven, blijkt voor alle alcoholica te gelden. Drank helpt klontervorming tegen te gaan en breekt slechte cholesterol af. De Engelse regering heeft hierover een brochure uitgegeven waarin ze dat ruiterlijk toegeeft. De Nederlandse regering durft dat nog niet. Nu mag je die boodschap ook niet al te hard roe pen. Mensen zouden immers kunnen denken: twee drankjes is goed, vier zal dan nog wel beter zijn, en acht nóg beter." Zwerfvuil Ook in andere opzichten liggen de brouwerijen nog wel eens met de overheid overhoop. Neem het jongste plan van milieuminister Jan Pronk. Hij stelde enkele maanden geleden voor om statiegeld op blikjes te introduceren. "Een onzalig plan", zo oordeelt Verhoek. "Het pro bleem van het zwerfvuil is heel erg hoog op de agenda gezet. Terecht, maar van de totale hoe veelheid zwerfvuil maken blik en flesjes slechts acht procent uit. Bovendien wordt een groot deel van het blik hergebruikt. Via de magneten bij de afvalverwerkingsinstallaties komt er om precies te zijn 78 procent terug. Dat materiaal wordt naar de Hoogovens gebracht waar er nieuw blik van wordt gemaakt", aldus de CBK- directeur. "In Zweden hebben ze wel een sta tiegeldsysteem. Daar komt tachtig procent van de blikjes terug. Om twee procent rendements verbetering te halen, zadelt Pronk de industrie, de verkopers en de consument op met een omslachtige oplossing", rekent Verhoek voor. "Bovendien is het nog maar de vraag of deze aanpak daadwerkelijk het probleem oplost. Iemand die zo asociaal is om een blikje uit de auto te gooien, zal dat waarschijnlijk ook doen als het een blikje van een kwartje of twee kwartjes is." Ook het argument van de ver meende milieuwinst veegt Verhoek van tafel. "Als de minister minder eenmalige verpakkin gen wil hebben, moet hij niet bij de brouwerijen zijn. Er is immers geen bedrijfstak die zo veel meermalige verpakkingen gebruikt: meer dan negentig procent. En dat terwijl er genoeg bedrijfstakken zijn die juist honderd procent van hun producten in eenmalige verpakkingen stop pen. Laat hij daar eerst maar eens zijn licht opsteken." Zware bieren Naast de verpakking, stuit ook de introductie van nieuwe drankjes nogal eens op kritiek. Vaak wordt beweerd dat zoete drankjes worden ontwikkeld om de jeugd aan de drank te hel pen. Onzin, vindt Verhoek: "Sinds mensenheu genis wordt de smaak van alcohol zoeter gemaakt. Het is een goedkoop argument van mensen die vinden dat drank een minder grote rol in de samenleving moet spelen. Hetzelfde geldt voor de kritiek op zwaardere bieren. Al sinds jaar en dag worden bieren met een hoog alcoholpercentage gebrouwen." Iedere drankfabrikant die een nieuw product introduceert, stelt zich bloot aan kritiek, zo stelt Verhoek: "De kritiek is zo makkelijk. Zelfs als je product weinig alcohol bevat, wordt het aange vallen. Dat geldt ook voor biertjes met minder alcohol. Terwijl je als brouwer gewoon je mar- ketinginstinct moet volgen: doen wat de con sument vraagt. En als je als ondernemer een niche vindt, ben je wel heel gek als je er niet op inspringt, als je het maar verantwoord doet!" Ron Magnée

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 13