CBK-directeur Jack Verhoek over alcoholmisbruik jmassacampagnes en het milieu itiegeld op blik is een onzalig plan" "De overheid redeneert simpel: beperk de verkrijgbaarheid van alcohol, verhoog de prijs en leg de reclame aan banden, dan bestrijd je automatisch alcoholmisbruik." Aldus Jack Verhoek, directeur van het Centraal Brouwerij Kantoor. Hij pleit voor doel gerichte acties tegen misbruik, en geen massacampagnes. De Ster-spots tegen alcoholmisbruik kunnen wat hem betreft van het scherm. Verhoek: "Drank maakt meer kapot dan je lief is: dat is een slogan waar wij niet achter staan." "leder alcoholgebruik heeft de kans op misbruik in zich. Dat is het uitgangspunt dat de overheid hanteert. Als je het helemaal tot op het bot fileert, heeft ze daar gelijk in. ledereen die begint met drinken, kén eindigen als alcoholist. Maar als je kijkt naar hoeveel mensen écht pro blemen hebben, blijkt de kans daarop ver schrikkelijk klein. Let wel, als er een probleem is, moet je er zeker wat aan doen. Maar de overheid stelt een paar makkelijke middelen voor: de prijs van alcohol verhogen, en de ver krijgbaarheid en reclame aan banden leggen. Wat ons betreft geeft dat geen oplossing." Aan het woord is Jack Verhoek, sinds april dit jaar directeur van het Centraal Brouwerij Kan toor (CBK) in Amsterdam, het overkoepelend orgaan van de Nederlandse brouwerijen. Hij combineert de functie met die van secretaris van het Productschap voor Bier. Bij het CBK zijn negen brouwers met in totaal zestien brouwe rijen aangesloten. Hiermee vertegenwoordigt Verhoek praktisch de complete Nederlandse bierindustrie. De CBK-directeur vindt op zijn pad tal van netelige onderwerpen: statiegeld op een blikje, de Nederlandse belangen in Brussel of het alcoholbeleid van de regering. Eigenlijk

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 12