Vorig jaar augustus zijn ze begonnen. Met een klein clubje. Inmiddels is de website van Heineken Brouwerijen 'live' en zijn er al bijna 4.000 bestellingen via deze site geplaatst. Een kring gesprek met de enthousiaste leden van het internetteam. Het HBs-project is bijna volbracht. HBs staat voor Heineken Brouwerijen site. Sinds april heeft Heineken Brouwerijen zijn eerste busi- ness-to-business website. Horecaondernemers kunnen hun bestellingen voortaan via internet plaatsen, krijgen een overzicht van alle andere diensten van Heineken Brouwerijen en kunnen ervaringen uitwisselen via het elektronisch forum. Bovendien hebben ondernemers sinds kort de mogelijkheid om via de site van Heineken Brouwerijen een eigen website te bouwen. "We vervullen een beetje een voor trekkersrol", vertelt contentmanager Mirjam van der Henst trots. "Andere vestigingen van Heineken uit andere delen van Europa hebben ook al interesse getoond voor onze site." Gezamenlijke inspanning Hoewel in eerste instantie een kleine club vanuit Marketing Horeca het internetpro ject in gang heeft gezet, zijn mensen van ver schillende afdelingen van Heineken Brouwerijen bij het project betrokken. Mirjam van der Henst: "We zijn het project begonnen met een heel kiein groepje onder leiding van Ruud Bakker. Maar uiteindelijk is het echt een gezamenlijke inspanning geweest. We hebben nauw samen gewerkt met de gewestelijk coaches, de verte genwoordigers, de afdeling Verkooptelefonie, de Administratie, de mensen van Logistiek, het Brand-management, de Evenementen Service en de afdeling Tap Techniek. Wat dat betreft is het een uniek project." -~'j Draagvlak ■n-3 Astrid van Noort-van der Niet en Erik Liesting zijn gewestelijk coaches Noord-Oost en Erik Delmee is gewestelijk coach Noord-West. Zij voorzien onder meer de regionale coaches, vertegenwoordigers, mensen van de admini stratie en het verkoopteam van informatie over HBs. Astrid van Noort-van der Niet: "Het is belangrijk dat er binnen Heineken Brouwerijen draagvlak is voor het internetproject. We krijgen allemaal te maken met nieuwe ontwikkelingen en dan is het goed dat iedereen op de hoogte is van het wel en wee van de site. Pas dan vin den mensen het interessant en zijn zij bereid om hun steentje bij te dragen." "Ja, je hebt als gewestelijk coach inderdaad een sterk motiverende functie. Zonder de rest van de organisatie kan er wel een mooie site zijn, maar die werkt dan niet. Het zijn de mensen van Heineken Brouwerijen die ervoor moeten zor gen dat de zaken uiteindelijk op rolletjes lopen en de horeca ondernemer de bestellingen die hij via het internet plaatst ook daadwerkelijk ontvangt", vult Erik Liesting aan. Communiceren en -•J motiveren Goede communicatie is essentieel voor het cre- eren van draagvlak. Astrid van Noort-van der Niet en Erik Liesting hou den met hun mensen maandelijkse sessies op de verschillende vestigin gen om iedereen op de hoogte te stellen van de laatste ontwikkelingen op het gebied van de Heineken Brouwerijen site. Bert Hoek stra en Toon Sommerdijk, gewestelijk coaches Zuid- Oost, hebben trainingen en open dagen verzorgd om mensen binnen en buiten Heineken Brouwerijen voor te lichten over de site. Bert Hoekstra: "We hebben de website op een speelse manier onder de aandacht gebracht. Ongeveer 550 col lega's en ook een groot aantal horecaonder nemers hebben in een drie uur durende training gezien wat de mogelijkheden van onze site zijn. Dat was heel leuk om te doen. We hebben veel posi tieve reacties gekregen." Het mooiste is volgens Toon dat je na een training of open dag direct resultaat ziet: "Het is erg dankbaar werk om mensen te enthousiasmeren en enige tijd later te merken dat bijvoorbeeld het bestelproces snel en goed verloopt." Dienstverlening -J Hoe ervaren horecaondernemers de nieuwe dienstverlening van Heineken Brouwerijen? Erik Zeeman, gewestelijk coach Zuid-West: "We heb ben nu voor het district Zuid-West een dienst 'middeling'. Horecaondernemers kunnen via de website een pand zoeken of te koop aanbieden. Sinds we per april in de lucht zijn, hebben al meer dan veertig bedrijven die geïnteresseerd zijn in deze vorm van dienstverlening zich aangemeld. Hoewel we via de site Het Heineken Brouwei Voorste rij v.l.n.r.: Astrid van Noort-van der Niet, Femke Berger en Erik Zeeman Tweede rij v.l.n.r.: Eric Liesting, Mirjam van der Henst, Erik Delmee en More Tromer

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 8