Corporate Office start Projectmanagement 'The Way' geven van ondersteuning en training bij het opzetten en uitwerken van projecten binnen CO. We hebben daarbij het projectmanagement opgedeeld in een aantal fasen: pre-zero, zero, execution en close down. Wat betekent dit nu voor de project manager? In de eerste fase ('pre-zero fase') probeer je als potentieel projectmanager een duidelijk beeld te krijgen van je idee, je probeert medestan ders te vinden en je overlegt met anderen of en hoe je het idee kunt verwezenlijken. Belangrijk element in deze fase is ook datje een principal voor je project vindt. Iemand die een warm gevoel krijgt bij jouw idee en die tevens dat idee samen met jou wil waarmaken. In de 'zero fase' beschrijf je je resultaat, je bepaalt de scope van je project, je formeert het team, je bepaalt het budget en last but not least, je onderzoekt of de werkmaatschappijen behoefte hebben aan het projectresultaat. Zonder klan ten verkoop je namelijk geen product. In de 'execution fase' ga je het project daadwerkelijk uitvoeren. Een project is pas afgerond wanneer het is geïmplementeerd en werkt. In de laatste fase ('close down') wordt het project afgesloten en moet het worden geëvalueerd. Wat is er minder goed verlopen en hoe kunnen we dit een volgende keer voorkomen? Kunnen we leren van het project en daarmee best practi ces opbouwen, niet alleen voor de betreffende projectmanager, maar voor de gehele organisa tie? Het CPC zorgt ervoor dat de leerpunten breder worden gedeeld. Heineken Project Place Voor wat betreft de opleiding van projectma nagers en principals verzorgen wij samen met de Heineken University de Masterclass Project management en de Principal training. Als onderdeel van onze informatieve rol voor pro jectmanagement hebben we een eigen site op de Heiway, de 'Heineken Project Place'. Op deze site staat het gehele 'The Heineken Way'- proces beschreven. We geven daarbij ook aan wie je kunt benaderen als coach. Je vindt er ook een overzicht van nuttige voorbeelden en een overzicht van projecten die binnen CO wor den uitgevoerd met daarbij gegevens zoals de naam van de projectmanager, het resultaat van het project et cetera. Neem eens een kijkje! Johan Smits a.i., Rob Tempelaars, Lena Tjon (tijdelijk) en Lyndie Kok, Corporate Project Center (info.projectcen- ter@heineken. com) Organisaties pakken tegenwoordig allerlei werkzaamheden vaker projectmatig aan. Kijk bijvoorbeeld naar de HSL (hogesnelheidslijn), de bouw van de ArenA, de organisatie van het EK 2000 en productontwikkelingen in bijvoorbeeld de farmaceutische industrie. Ook binnen Heineken zijn er bekende voorbeelden zoals STAR Chain, HPDS en SAP Core, naast uiteraard de vele kleine(re) projecten. Binnen Corporate Office (CO) zijn we dit jaar begonnen met het Corporate Project Center (CPC) om projectmanagement goed op te zetten. De snelheid van veranderingen en vernieuwin gen in de markt en de techniek, zoals bijvoor beeld de globalisering, maken het noodzakelijk dat je binnen een bepaalde tijd een gewenst resultaat kunt leveren. Dit legt grote druk op onze organisatie. De vraag hierbij is: hoe is het gesteld met onze 'time to market' van strategi sche initiatieven? Zijn onze procecessen en informatiesystemen geschikt om snel genoeg te reageren op veranderingen in de markt en heb ben we de juiste kennis in huis om projecten te managen? Absolute prioriteit Aanleiding voor Heineken Corporate Office om CPC te starten, was een onderzoek in 2000. Hieruit bleek dat veel projecten worden opge start door CO. Veel projecten werden uitgevoerd zonder dat daaraan een gestructureerde manier van werken ten grondslag lag. Dit had als con sequentie dat projecten zonder resultaat wer den afgesloten of dat ze niet het resultaat ople verden waarop van tevoren werd gehoopt. Het managementteam CO vond dat de uitkomst van deze inventarisatie genoeg reden was om aan projectmanagement binnen CO absolute priori teit te geven. Het CPC, werkt dus aan het pro fessionaliseren van projectmanagement binnen CO. 'Projectmanagement The Heineken way: do the right projects and do the projects right', is hierbij onze slogan. De rol van CPC is daarbij informatief, adviserend en ondersteunend rich ting projectmanagers en principals. Alles begint bij de wijze waarop projecten bin nen CO worden opgestart en hoe de prioriteits telling, besluitvorming en coördinatie daarvan plaatsvindt. Welke projecten moeten er worden opgepakt? Welke projecten dragen bij aan de strategische doelen van Heineken en onze busi ness? Maar ook zijn er vragen zoals: welke pro jecten kunnen we uitvoeren, welke resources hebben we daarvoor nodig en zijn die mensen dan ook op dat bepaalde moment beschikbaar? Om deze vragen te kunnen beantwoorden heb je een compleet overzicht nodig van de ver schillende projecten en de daarvoor benodigde en beschikbare resources en budgetten. Vier stappen voor een goed project Het professionaliseren van het managen van projecten wordt met name bereikt door het V.l.n.r. Johan Smits, Lindie Kok en Rob Tempelaars

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 7