Bestuur nieuwe leden Mare Bolland Nationaliteit: Nederlandse Geboortedatum: 28-03-1959 Geboorteplaats: Apeldoorn HxyJl I'-OkH) HHKK (H>mk) xy-()-() KhO-C^ Production en Planning Control. De heer Bolland draagt onder meer verantwoordelijkheid voor Cluster Latin America, Cluster Caribbean and Central America, Heineken Espana en Corporate Marketing. Hoe en wanneer bent u bij Heineken gekomen? "Na mijn studie bedrijfskunde in Groningen heb ik een stage bij Heineken in Zaïre gevolgd. Aan het eind van mijn studie wist ik dat ik of bij Heineken of bij Unilever wilde werken. Uiteindelijk gaven de mensen en het merk van Heineken de doorslag. De stage ging over in een traineeship, waarin ik gedurende zes maanden in achtereenvolgens Zaïre, Maleisië en Nederland werkte. Tijdens het daaropvol gende managementtraineeship van twee jaar ben ik in disciplines als Finance, Productie en Marketing actief geweest. In die tijd ben ik op alle verschillende plekken bevestigd in mijn keuze voor Heineken, vanwege de werksfeer, ledereen vindt het leuk om hier te werken." Hoe heeft uw loopbaan bij Heineken zich ontwikkeld? "Gedurende drieënhalf jaar heb ik bij Heineken Nederland verschillende functies bekleed. Daarna werd ik salesmanager en vervolgens commercieel directeur bij Vrumona. Vrumona heeft een geheel eigen status binnen Heineken. Frisdrank is natuurlijk anders dan bier en vergt een andere marktbenadering. Met Pepsi bijvoorbeeld waren we, ondanks de om vang van de Heineken-organisatie, toch de klei nere partij tegenover Coca Cola. Maar met de ambitie en de hechte en innoverende cultuur binnen Vrumona hebben we de markt vaak geïnspireerd. Daarna was ik drie jaar als general manager actief in Slowakije, waar we het zieltogende merk Zlaty Bazant er weer bovenop hebben gekregen. De mensen daar in Slowakije waren fantastisch om mee te werken. Leergierig, bereid zichzelf te ontwikkelen. En dat terwijl zo'n reorganisatie echt niet altijd makkelijk is voor de mensen. Ik weet nog goed dat we besloten om een personeels feest te geven, toen we erin waren geslaagd om van Zlaty Bazant weer het grootste exportartikel richting Tsjechië te maken. Dat feest zou om zes uur beginnen. Vanuit mijn werkkamer keek ik uit op het terrein en om kwart voor zes zag ik nog niemand lopen. Ik schrok; hadden we onze mensen verkeerd ingeschat? Samen met mijn collega's ging ik bevreesd naar de hal waar het feest zou plaatsvinden en tot onze opluchting zat iedereen al klaar in zijn beste pak, te wach ten tot het zou beginnen. Het werd het mooiste feest dat de werknemers ooit hebben gehad. Na mijn tijd in Slowakije werd ik directeur Export bij Heineken Export Group. Daarin zag ik het als een uitdaging om zo dicht mogelijk op de markten te zitten waarin Heineken actief is. Ik heb in die functie, vooral in het begin, dan ook veel gereisd." Wat is voor u typerend voor Heineken? "Binnen de gehele Heineken-organisatie heerst een enorme loyaliteit. Zowel bij Vrumona bij de introductie van Pepsi Max, als in Slowakije heb ik gemerkt dat mensen heel sterk kunnen gelo ven in het merk. Je staat versteld hoeveel ener gie dat oplevert en hoe daarmee de kans op succes toeneemt. Die instelling, die overtui ging, zit mensen bij Heineken in het bloed. Het merk leent zich daar ook voor, het spreekt tot de verbeelding." Hoe ziet u het bestuursmodel van Heineken? "Het bestuursmodel van Heineken is gedecen traliseerd. leder organisatieonderdeel krijgt zelf de verantwoordelijkheid om doelstellingen te realise ren. Dat moet ook wel, want verschillende orga nisatieonderdelen bevinden zich in verschillende fasen van ontwikkeling. Bij een reorganisatie moet je als manager wat directiever te werk gaan dan in andere situaties. Daarbij speelt ook de plaat mi selijk geldende cultuur een belangrijke rol. Toch zie ik in het algemeen een participatieve manage mentstijl binnen Heineken. Bedrijven in de groei- fase kunnen de betrokkenheid die een dergelijke stijl oplevert goed gebruiken. Wat was uw eerste reactie op de uitnodi ging om lid te worden van de Raad van Bestuur? Ik was verrast door de uitnodiging om lid te wor den van de Raad van Bestuur. Ik ben er trots op en vind het een eer dat mensen die het merk hebben gemaakt tot wat het nu is, mij het ver trouwen schenken om mee te werken aan de toekomst van Heineken." Wat doet u als u niet werkt? "Ik denk niet zozeer in werkdagen. Ik draag Heineken altijd bij me. Dat ervaar ik niet als las tig, maar als motiverend. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik niets anders doe dan werken. Ik heb een druk sociaal leven met vrienden, ken nissen en familie. Ik doe aan sport, hou van klassieke muziek en vind het heerlijk om met vrienden te dineren. Vroeger kookte ik zelf ook graag, maar dat schiet er de laatste jaren bij in. Daarnaast ben ik begonnen in een boek van Carlos Fuentes, om me verder te verdiepen in de Zuid-Amerikaanse cultuur. Ik laat me graag inspireren door mensen om me heen, zowel bin nen Heineken als daarbuiten." Bron: Horizon

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 5