Biertje De eerste commercial van de nieuwe campagne voor Heineken was vanaf maandag 23 juli op televisie te zien. De campagne, gebouwd rond het thema 'Biertje?', zal Heineken de komende jaren op spraakmakende wijze onder de aandacht van de consument brengen. De pay-off van alle communicatie zal het k vertrouwde 'Heerlijk Helder Heineken' zijn. „eertü* rt«ldcr SénoMK» B i '-Z.y r,*:y:o;; .-'V' Na de maanmannetjes ('Wonderful world') eind jaren tachtig, Bier zoals bier bedoeld is, de Vier Seizoenen, Wereldburgers en Mijn Heineken is het nu dus 'Biertje?' wat de groene draad van de Heineken-campagne wordt. De diepere gedachte achter de campagne is Heineken neer te zetten als de Gangmaker. 'Biertje?' is de meest gestelde vraag op bier momenten. Deze voor iedereen herkenbare vraag is de opening voor plezier en het teken om de boel positief op gang te brengen. En bij dat moment wil Heineken altijd aanwezig zijn. Heineken faciliteert plezier in de breedste zin van het woord. 'Biertje?' is een, voor de doelgroep en het brede publiek, zeer herkenbare vraag en klinkt boven dien altijd sympathiek en uitnodigend. Ook is het een vraag die door Heineken als grootste en bekendste merk op een geloofwaardige manier kan worden geclaimd. Want het antwoord op de vraag 'Biertje?' is natuurlijk altijd: Heerlijk Helder Heineken! Belangrijk verschil met voorgaande campagnes is dat alle Heineken-communicatie in Nederland binnen het gekozen thema zal worden uit gevoerd. Werden er voorheen aparte uitingen voor bijvoorbeeld Heineken NightLive en Longneck ontwikkeld, met ingang van de nieuwe campagne zal 'Biertje?' ook daarin de groene draad zijn. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor advertenties en andere reclame-uitingen. Ook in de horeca is 'Biertje?' op opvallende wijze terug te vinden. Hierdoor zijn alle activiteiten en communicatie van Heineken door de consument terug te vertalen in een een duidig en sterk beeld van het Heineken-merk. De vraag De eerste commercial die vanaf maandag 23 juli gedurende drie weken op televisie en in bioscopen is te zien, trapt de nieuwe campagne af. In deze commercial wordt gezocht naar 'die ene, alles overtreffende vraag', naar 'de vraag die alle andere vra gen overbodig maakt'. Aan het einde van de zoektocht blijkt dat er maar één vraag is die de mensheid al jarenlang bezighoudt: Biertje? De film is opgenomen in de ruige woestijn in Zuid-Jordanië, waar door de crew tempera turen van ruim 50° C moesten worden getrotseerd. Vervolg Om het begrip 'Biertje?' snel bekend te maken en toe te eigenen zal vanaf begin augustus op billboards door heel Nederland 'Biertje?' met een (copyright-teken) te zien zijn. Een ver kleinde versie van deze billboards treft u in het hart van deze Vers van 't Vat als poster aan. In de horeca worden onder meer groene lopers met daarop 'Biertje?' uitgerold en wordt er spe ciaal vilt gedrukt. Verder zullen er dit jaar nog enkele commercials worden gemaakt waarin onder meer de Heineken Music Hall en Longneck centraal staan. De gekozen insteek van de nieuwe campagne biedt in ieder geval veel mogelijkheden om Heineken de komende tijd op spraakmakende wijze onder de aandacht te brengen. Samen met het voor Heineken nieuwe reclamebureau Neboko (dat onder meer de succesvolle commercials van Cup-a-soup 'John de manager' en Rolo 'olifant' heeft gemaakt) wordt er dan ook alles aan gedaan om van deze campagne een groot succes te maken. Biertje? Alexander Koch, brandmanager Heineken

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 27