Et 1 iS Na het succes van de eerste Heineken StarGame heeft 20 tot en met 23 mei 2001 de tweede Heineken StarGame plaatsgevonden. Het was wederom een groot succes. Voor degenen die nog niet bekend zijn met de Heineken StarGame volgt eerst een korte uitleg. C" Sslis De Heineken StarGame is een multidisciplinaire business course voor wo-studenten in de laat ste fase van hun studie. Een business course is een soort workshop, waarbij de student kan kennismaken met het werken bij en de cultuur van Heineken. Dit gebeurt in de vorm van een specifieke opdracht verdeeld over de disciplines Commercie, Finance en Productie. Men werkt in teamverband aan de opdracht: ontwikkel een nieuw speciaalbier voor de Nederlandse markt. Een team is opgebouwd uit een marketingma nager, een salesmanager, een Supply Chain manager, een productiemanager en een con troller. Uit ruim tweehonderd aanmeldingen zijn zestig studenten geselecteerd voor de drie selectieda- gen. Na een selectieochtend met rollenspelen, testen en interviews volgde er 's middags tel kens een informeel programma. De studenten hebben de BeerGame gespeeld, een rondleiding gekregen door de brouwerij en natuurlijk een borrel gedronken in de Koperen Ketel. Uiteindelijk wilden we de student met een goed en positief beeld van Heineken naar huis laten gaan. Van de zestig studenten zijn 25 uitgeno digd om mee te doen aan de Heineken StarGame. Zij werden verdeeld over vijf teams en kregen een Heineken-coach toegewezen. Op zondagmiddag 21 mei trad de tweede Heineken StarGame aan in hotel 'Auberge de Kieviet' te Wassenaar. Onze gastheer Willem Jan van der Hoeven leidde met veel flair de Heineken StarGame 2001 in. Nadat de organi satie en de deelnemers zich hadden voorgesteld werden er diverse kennismakingsspelen gespeeld waaronder Twister. Maandagochtend werd begonnen met een Workshop Creatief Denken onder leiding van het Centrum voor de Ontwikkeling van het Creatief Eén von de StarGame-deelnemers Denken. De studenten waren zeer positief over deze workshop, omdat de behandelde stof direct toepasbaar was in de praktijk. Na de workshop kregen de studenten de case uit gereikt. De middag is besteed aan het uitwer ken van hun product concept. Hierbij werden de stu denten ondersteund door het reclamebureau De Combinatie van Factoren. Aan het einde van de middag waren de volgende concepten ontwik keld: 'Ease, een prikkelend moment van bezin ning', 'Get a Grip, het uitdagende energieke bier met het longdrinkgevoel', 'Re*lounge, durf jong te zijn', 'Catch a Snatch' en 'Soirée'. Na het diner volgde een boeiende presentatie van Rik Bart de Jonge, waarbij de studenten de mogelijkheid aangrepen om deze doorgewin terde Heineken-manager vele vragen te stellen. Dinsdag moest er hard worden gewerkt aan het uitwerken van de concepten. De productiemanagers en de Supply Chain managers gingen samen naar het laboratorium om het bier te ontwikkelen, terwijl de andere managers met de visualiser en de artdirector het concept verder uitwerkten. Uiteindelijk werden deze concepten op woens dagmiddag beoordeeld door een vakkundige jury bestaande uit Philip de Ridder, Mare Koster en Michel de Lepper. 'Snatch' is door deze jury uitgeroepen tot winnaar van de Heineken StarGame 2001. werd voorgezet met een spectaculair optreden van de Crazy Piano's en eindigde pas diep in de nacht. De Heineken StarGame was wederom een groot succes. Uit de evaluatie is gebleken dat de stu denten de Heineken StarGame een eindcijfer gaven van 8,46 op een schaal van 1 tot 10. In korte tijd 25 studenten laten kennismaken met alle facetten van Heineken is een doel op zich, maar het doel is pas echt bereikt wanneer ze na vier dagen zeggen; 'bij Heineken wil ik graag werken'. Tot slot willen wij via deze weg graag iedereen bedanken die zijn of haar bijdrage aan de Heineken StarGame heeft geleverd, op de selectiedagen of tijdens de Heineken StarGame zelf. Zonder jullie was het nooit gelukt, bedankt! Jitte de Vries Joost Donkers Maud Kerssemakers Ellemiek de Haan tNvmerëngfaatt Werd er dan alleen maar hard gewerkt? Nee, er was natuurlijk ook tijd voor ontspan ning en gezelligheid. De zondag- en maandag avond werden afgeslo ten met een biertje. Op dinsdagavond hadden de studenten de moge lijkheid om met een aantal jonge Heineken- medewerkers te praten over hun ervaringen bij Heineken. De avond Mcnifti'tffe Het winnende concept

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 26