Et
1
iS
Na het succes van de eerste Heineken StarGame heeft 20 tot en
met 23 mei 2001 de tweede Heineken StarGame plaatsgevonden.
Het was wederom een groot succes. Voor degenen die nog niet
bekend zijn met de Heineken StarGame volgt eerst een korte
uitleg.
C"
Sslis
De Heineken StarGame is een multidisciplinaire
business course voor wo-studenten in de laat
ste fase van hun studie. Een business course is
een soort workshop, waarbij de student kan
kennismaken met het werken bij en de cultuur
van Heineken. Dit gebeurt in de vorm van een
specifieke opdracht verdeeld over de disciplines
Commercie, Finance en Productie. Men werkt in
teamverband aan de opdracht: ontwikkel een
nieuw speciaalbier voor de Nederlandse markt.
Een team is opgebouwd uit een marketingma
nager, een salesmanager, een Supply Chain
manager, een productiemanager en een con
troller.
Uit ruim tweehonderd aanmeldingen zijn zestig
studenten geselecteerd voor de drie selectieda-
gen. Na een selectieochtend met rollenspelen,
testen en interviews volgde er 's middags tel
kens een informeel programma. De studenten
hebben de BeerGame gespeeld, een rondleiding
gekregen door de brouwerij en natuurlijk een
borrel gedronken in de Koperen Ketel.
Uiteindelijk wilden we de student met een goed
en positief beeld van Heineken naar huis laten
gaan. Van de zestig studenten zijn 25 uitgeno
digd om mee te doen aan de Heineken
StarGame. Zij werden verdeeld over vijf teams
en kregen een Heineken-coach toegewezen.
Op zondagmiddag 21 mei trad de tweede
Heineken StarGame aan in hotel 'Auberge de
Kieviet' te Wassenaar. Onze gastheer Willem Jan
van der Hoeven leidde met veel flair de
Heineken StarGame 2001 in. Nadat de organi
satie en de deelnemers zich hadden voorgesteld
werden er diverse kennismakingsspelen
gespeeld waaronder Twister.
Maandagochtend werd begonnen met een
Workshop Creatief Denken onder leiding van het
Centrum voor de Ontwikkeling van het Creatief
Eén von de StarGame-deelnemers
Denken. De studenten
waren zeer positief over
deze workshop, omdat
de behandelde stof
direct toepasbaar was
in de praktijk. Na de
workshop kregen de
studenten de case uit
gereikt. De middag is
besteed aan het uitwer
ken van hun product
concept.
Hierbij werden de stu
denten ondersteund door het reclamebureau De
Combinatie van Factoren. Aan het einde van de
middag waren de volgende concepten ontwik
keld: 'Ease, een prikkelend moment van bezin
ning', 'Get a Grip, het uitdagende energieke bier
met het longdrinkgevoel', 'Re*lounge, durf jong
te zijn', 'Catch a Snatch' en 'Soirée'.
Na het diner volgde een boeiende presentatie
van Rik Bart de Jonge, waarbij de studenten de
mogelijkheid aangrepen om deze doorgewin
terde Heineken-manager vele vragen te stellen.
Dinsdag moest er hard worden gewerkt aan het
uitwerken van de concepten.
De productiemanagers en de Supply Chain
managers gingen samen naar het laboratorium
om het bier te ontwikkelen, terwijl de andere
managers met de visualiser en de artdirector
het concept verder uitwerkten.
Uiteindelijk werden deze concepten op woens
dagmiddag beoordeeld door een vakkundige
jury bestaande uit Philip de Ridder, Mare Koster
en Michel de Lepper. 'Snatch' is door deze jury
uitgeroepen tot winnaar van de Heineken
StarGame 2001.
werd voorgezet met een spectaculair optreden
van de Crazy Piano's en eindigde pas diep in de
nacht.
De Heineken StarGame was wederom een groot
succes. Uit de evaluatie is gebleken dat de stu
denten de Heineken StarGame een eindcijfer
gaven van 8,46 op een schaal van 1 tot 10.
In korte tijd 25 studenten laten kennismaken
met alle facetten van Heineken is een doel op
zich, maar het doel is pas echt bereikt wanneer
ze na vier dagen zeggen; 'bij Heineken wil ik
graag werken'.
Tot slot willen wij via deze weg graag iedereen
bedanken die zijn of haar bijdrage aan de
Heineken StarGame heeft geleverd, op de
selectiedagen of tijdens de Heineken StarGame
zelf. Zonder jullie was het nooit gelukt,
bedankt!
Jitte de Vries
Joost Donkers
Maud Kerssemakers
Ellemiek de Haan
tNvmerëngfaatt
Werd er dan alleen
maar hard gewerkt?
Nee, er was natuurlijk
ook tijd voor ontspan
ning en gezelligheid. De
zondag- en maandag
avond werden afgeslo
ten met een biertje. Op
dinsdagavond hadden
de studenten de moge
lijkheid om met een
aantal jonge Heineken-
medewerkers te praten
over hun ervaringen bij
Heineken. De avond
Mcnifti'tffe
Het winnende concept