Toeristen, dagjesmensen en Heineken-medewerkers die het culturele aanbod va Amsterdam verkennen, hebben er sinds mei dit jaar een attractie van formaat bij Naast het van Gogh Museum, het Rijksmuseum en het Anne Frank Huis is de Heineken Experience ook zeker een bezoek waard. Inmiddels staan de deuren van de Heineken Experience al ruim een maand open voor bezoekers. Hoe verloopt het allemaal? "Sinds de start in mei verwelkom® wé per dag gemiddeld ruim achthonderd bezoekers. Vooral 's middags is het druk. We kunnen groeien tot zeshonderd gasten per uur", aldus Meint van Kuiken, unitmanager van de Heineken Experience. "De zondagen blijven nog een beetje achter qua bezoekersaantallen (tussen 500-600). Dit komt omdat voor het eerst in de geschiedenis het museum ook op zondag open is voor bezoekers. Dit is nog niet bij iedereen bekend. Het betekent wel dat het gemiddelde hierdoor rond de 800 bezoekers per dag zit", legt Meint uit. "De dinsdagen laten een heuse piek zien, met als topdag 1.250 bezoekers. Vermoedelijk komt dit doordat we op maandag zijn gesloten. Ik schat het aantal buitenlandse bezoekers, die gemiddeld tussen de 20 en 30 jaar zijn, wel op 90% van het totaal. Op dit moment denk ik dat hiervan wel 70% uit de Verenigde Staten komt." Modernste technieken In de Experience wordt volop gebruikgemaakt van de modernste technieken zoals virtual reality, driedimensionaal geluid, interactie en animaties. De Heineken Experience is een modern avontuur. De bezoeker wacht geen groepsgewijze rondleiding meer, maar reist indi vidueel en in eigen tempo langs de attracties. Overal staan gastvrije begeleiders die vragen beantwoorden. Meint: "Het is een dynamisch geheel. Eventuele aanpassingen worden snel ler overwogen. Het geheel blijft dus niet de komende tien jaar hetzelfde, we blijven zoeken naar nieuwe dynamische aardigheidjes die een echte experience zijn. Na een maand hebben we al iets nieuws. Vanwege het overweldigende suc ces van de aanwezige streetmail e- card, waarbij iedere dag rijen met mensen staan om te wachten tot dat zij een elektronische groet kunnen sturen (zie foto B), ziet binnenkort ook videomail het daglicht. Hiermee kun je een videobeeld per mail versturen." Nieuwsgierig? De Heineken Experience is geopend van dinsdag tot en s'eeenw/ekoopt, met zondag van 10.00 tot 18.00 uur. De kassa sluit om 17.00 uur. Voor reserverin gen en richtlijnen kunt u ook het BrowseHuis raadplegen. Team Heineken Experience Stadhouderskade 78 Amsterdam Tel: (020) 523 96 66 Oe entree van de Experience bestaat uit een prachtig nagebouwd Amsterdams steegje, waar uit een Heineken-café verleidelijk geroezemoes en glazen- gerinkel klinkt. Bij binnenkomst wandelt de bezoeker langs een foto-impressie over de geschiedenis en reclame van Heineken door de jaren heen. Boven de tentoonstelling verrijzen de enorme silo's waar vroeger het mout in werd gelost, dat per schip vanaf de Stadhouderskade werd aangevoerd. Een lift brengt de bezoeker naar de eerste verdieping, waar je bovenin een silo uitstapt. Vanaf dit moment wordt het gehele brouwproces uit de doeken gedaan. 'The bottle ride' zorgt voor moderne actie. Door middel van beeld, geluid en beweging baant de bezoe ker zich als een flesje Heineken bier door de bottellijn, van spoelen en transport tot en met consumptie, een indrukwekkende ervaring. Het uitzicht op de brouwzaal geeft de Experience-tour weer een heel ander, nostalgisch cachet. Temidden van de enorme koperen ketels kijkt de bezoe ker uit op de paardenstallen. Hier staan de Engelse Shires gestald, het grootste paardenras ter wereld. De Shires wor den regelmatig voor de authentieke bier wagen of postkoets gespannen voor eve nementen of voor een veel gefotogra feerd rondje door de stad. De paarden zijn vernoemd naar de (oud-)leden van de Raad van Bestuur van Heineken. Duidelijk is dat Heineken meer dan een kwaliteitsbier is. Heineken is ook een internationale brouwer met respect voor mensen, samenleving en milieu. De pre sentatie 'Met het oog op water' geeft een toelichting op documentaires over water en het belang van water die Heineken sponsort. In een aangrenzende ruimte kan de gast per computer zijn kennis van het brouwproces tes ten. Bezoekers zijn mede door de interactieve, digitale voorstelling van het brouwproces zeer onder de indruk. Onder de noemer 'Taste of the world of Heineken' krijgt de bezoeker een indruk van hoe het merk zich door de jaren heen overal ter wereld heeft gevlochten met verschillende culturen. Daarna is er een presenta tie van de door Heineken gesponsorde sportevene menten. Vanuit een liggende stoel voorzien van eigen geluidsinstallatie, wordt de gast een overzicht geboden van de door Heineken gesponsorde muziekevenemen ten (zie foto A). In de Heineken Shop worden aanste kers, speelkaarten en caps gretig afgenomen. Last but not least: een bezoek aan de See You Again Bar is ook zeker de moeite waard. ie deze folder

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 16