Een h« ;ti
Inhoud en planning WAVE 2+
gepresenteerd aan brouwerijen
2
STAR CHAIN
Sonja van Kooten,
sociaal contactenmedewerkster
De dagtochten voor de niet-actieve
Heineken-medewerkers waren zoals
ieder jaar weer een groot succes! Door het
mooie weer, leuke programma's en een geweldig
diner hebben ruim 1.100 oud-medewerkers van
Amsterdam, Bunnik en Noord/Oost Nederland
een heerlijke, gezellige dag meegemaakt.
De oud-medewerkers van Noord/Oost Nederland
konden op 22 mei op de Holterberg, na koffie
(met gebak), deelnemen aan een Huifkartocht.
Omdat het prachtig weer was werd hiervan veel
gebruikgemaakt, met maar liefst zes huifkarren
vol. Ook het natuurdiorama werd druk bezocht.
Op de Holterberg werd geluncht, 's Middags
stond er een bezoek aan Paleis 't Loo op het
programma. De dag werd met een fantastisch
diner-dansant in restaurant De Roskam te
Gorssel afgesloten.
135
Si
R
<3
Si
Suppliers
Supply Organisation
Marketing Sales
units
•Re
On-
De brouwerijen in Den Bosch en Zoeterwoude zijn op respectievelijk 31 mei en 6 juni
bijgepraat over de status van het STAR Chain project en de planning en inhoud van
WAVE 2+ (live op 1 oktober 2001).
"Vergelijkbaar met de TGV." Zo typeerde Herman
Ubbink in zijn introductie in Den Bosch het STAR
Chain project: 'Het raast maar door'. Nadat
Herman Ubbink de aanwezigen welkom had ge
heten, was het podium van de zojuist verbouwde
Cambrinuskelder voor Marien
Kakebeeke (General manager
Heineken Nederland Supply). Hij
friste het geheugen van de aan
wezige leden van de bedrijfslei
ding en teamleiders op, door nog
maals de doelstellingen van het
project de revue te laten passeren, zoals verbe
tering van de productversheid en verbetering van
de klantenservice en flexibiliteit. Hij vertelde over
het verschil in orderlevertijd tussen Heineken en
Anheuser-Busch in Amerika en benadrukte hoe
belangrijk het is het versheidsniveau van het
Heineken exportbier te verbeteren. "Dit was een
van de belangrijkste redenen om het STAR Chain
project te starten", aldus Marien Kakebeeke.
Planning WAVE 2
Vervolgens was het de beurt aan Joop Knuist, die
zich als WAVE 2+ teamleider binnen STAR Chain
bezighoudt met het ontwerp van de processen
en systemen voor die wave. Joop bracht de aan
wezigen op de hoogte
van de status van het
project en gaf uitleg over
het vernieuwde plan-
o j e c t
ningsconcept dat samen
met Commercie is vast
gesteld. Hij gaf antwoord
op de vraag 'wat is het verschil tussen de huidi
ge situatie in de keten en de toekomstige
situatie?'. "We gaan werken volgens een vast
planningsritme:
Week 1: plannen
Week 2: produceren
Week 3: afvaart
Daarbinnen onderscheiden we drie verschillende
markten:
replenishmentmarkten; de supply-organisatie
bepaalt zelf op basis van de verwachte markt
vraag door middel van optimalisatie hoeveel
bier er per week naar een bepaald voorraad-
punt wordt verscheept.
MTO (Make to Order)-markten; markt/klant
bepaalt zelf de order.
Binnenland; ook type replenishment, echter
met zeer korte leadtime (heel dicht op markt
vraag geproduceerd).
Het streven is om zoveel mogelijk op basis van
replenishment te gaan werken, omdat dit maxi
male optimalisatiemogelijkheden en optimale
customer service geeft.
Een van de belangrijkste uitkomsten van het
project is dat we ons nu realiseren dat het aan
sturen van een supply chain een gezamenlijke
verantwoordelijkheid is van zowel de Marketing
Sales units als de supply-organisatie." Verder
vertelde Joop nog over de diverse systeemtes-
ten die in WAVE 2+ gaan plaatsvinden en wat
het doel van die testen is. De ontwerpfase van
WAVE 2+ eindigt op 1 juli 2001.
Vragen?
Na de presentatie van Joop Knuist en een lunch,
werd de aanwezigen de mogelijkheid geboden
vragen te stellen. De vragen werden vervolgens
direct beantwoord door de aanwezige presenta
toren en het management.
De exacte inhoud van bovenvermelde presenta
tie kunt u vinden op de STAR Chain website
onder 'Publicaties/Presentaties'. Daar vindt u
onder 'WAVE 2 eveneens de planning.
Loes Iedema,
communicatiecoördinator STAR Chain