Samenwerken het merk met aan van vernieuwing In Amsterdam verzamelden zich ruim dertig deel nemers van zeventien verschillende werkmaat schappijen. Anderhalve dag werd met elkaar van gedachten gewisseld over allerlei ontwikkelingen rond verpakking en verpakkingsvernieuwing. In eerdere workshops was al gewerkt aan een Packaging Vision 2010. Veel van de deelnemers waren in dat kader al eerder in Nederland ge weest en hadden met elkaar hun visie op ver pakken voor de komende tien jaren opgesteld. Vernieuwen, hoe doe je dat? Innovatie vraagt in internationaal verband om een gemeenschappe lijke aanpak. Tijdens de bijeenkomst presen teerde Odin Goedhart van Corporate Marketing kaars projecten en werd ongemerkt gewerkt aan het gemeenschappelijk taalge bruik. Deelnemers presenteer den de resultaten van hun werkgroepjes aan elkaar, uit mondend in een levendige discussie. Dat het gemeen schappelijk taalgebruik hierin een duidelijke toegevoegde waarde toonde, werd door alle deelnemers onderkend. Aan alle deelnemers was gevraagd illustratie materiaal mee te nemen ten behoeve van een Informatie Markt. Zowel tijdens de pauzes, tijdens de lunch als na afloop werd uitgebreid ges hopt op deze markt en kon men kennismaken met ontwikkelingen en ideeën uit de deelnemende landen. Een unieke kans om eens van nabij kennis te maken met wat collega's uit andere lan den bezighoudt! Jorge Paradela (Heineken Esparia), Segolene Alache (Brasseries Heineken), Berco Landman (HTS), John Leone (Heineken Export) en Annegje Bijvoet (Heineken Nederland) een model voor innovatieprojecten. Doel van een dergelijk model is om betrokkenen uit verschil lende landen, met verschillende achtergronden en actief in verschillende projecten, te helpen verpakkingsinnovaties sneller te implementeren. Workshopsessies In een aantal workshopsessies werd gewerkt aan het verder verdiepen van de kennis van el- Melkachtige kratten Een viertal deelnemers uit ver schillende landen presenteerden de projecten waarmee ze binnen hun werk maatschappij bezig zijn. Polen besteedt aan dacht aan de ontwikkeling van een nieuw krat. In Polen worden de 'melkachtige' kratten ver vangen door kratten met een duidelijk merkla- bel erop. Hiermee komt Polen tegemoet aan de toenemende behoefte van een land met een groeiende economie en blijft op deze manier de concurrentie voor. Griekenland werkt aan een project voor het verpakken van blikjes in krimp- folie. Het bedrukken van dit materiaal vraagt speciale aandacht. In Spanje staan projecten en ideeën rond de kunststof fles centraal. Spanje vertoonde aan de deelnemers de nieu we hilarische commercial rond een nieuw plas tic flesje met een grote opening, genaamd BIG. Heineken Export ten slotte presenteerde een manier om een snelle verpakkingsverandering aan bijvoorbeeld een etiket door te voeren. De dag werd geopend door Corporate Marketing directeur Theo de Rond en afgesloten door de heer Ruys, die alle ruimte bood en tijd nam om vragen van de deelnemers te beantwoorden en (kritisch) te reageren op de door hen aangedra gen projectvoorstellen of concepten. Een ge meenschappelijk getapt biertje uit een van de nieuwe tapconcepten sloot dit succesvolle eer ste Platform on Packaging in een ontspannen sfeer af. De tweede platformbijeenkomst staat gepland voor eind oktober van dit jaar. Jason Larkin Packaging Development manager De Verpakking van de T omst Denkt u dat er op het gebied van bierverpakkingen weinig of niets gebeurt Dat het bierflesje en -kratje van nu er in de toekomst nog steeds hetzelfde uit zien.Nou, dan heeft u het goed mis. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van nieuwe ideeën voor verpakkingen. Bij marketing van bier en de communicatie met de klant speelt verpakking een belangrij ke rol. Als we uitgaan van een constante kwaliteit van onze bieren, dan kunnen we nog het meeste doen aan de verbetering en vernieuwing van de verpakking van bieren en de wijze waarop we die aanbieden. 'Keep our brands vital', aldus de heer Ruys, vice-president van de Raad van Bestuur, tijdens het eerste International Plaform on Packaging, dat op 19 en 20 april jongstleden in Amsterdam plaatsvond. Hij wees daarmee op het be lang van de verpakking voor het merk.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 31