Nieuwe organisatie Productie Unit Brand Voor een optimale 2 Alle medewerk(st)ers van de Productie Unit Brand Wijlre waren 18 mei bijeen in het Wielderhoes voor de 'centrale aftrap' van de nieuwe organisatie. Officieel zijn alle medewerk(st)ers van de Productie Unit per 1 juni in hun (nieuwe) functie gestart. Voor de totale transformatie van functioneelgerichte naar proces gerichte organisatie) is op dit moment een periode van anderhalfjaar voorzien. Sinds 1 juni moeten medewerkers die nu bepaalde taken hebben, die taken ook blijven uitvoeren tot het moment dat deze goed zijn overgedragen. Vanaf 1999 is het managementteam in de weer geweest met het bepalen van de visie en het, mid dels productiedagen, bekendmaken daarvan aan de hele organisatie. Het werken in teams werd daarbij als positieve ontwikkeling onderschreven. Nadat een aantal 'bouwteams' -waarin de diverse proces eigenaren zitting hadden- uitgebreid had stilgestaan bij de processen en de knelpunten, brachten zij in een eindrapportage advies uit aan het manage ment. Belangrijk is voorts dat de bouwteamleden regelmatig hebben teruggekoppeld naar 'de achter ban', waardoor in feite alle relevante informatie en de stand van zaken steeds bekend waren. Het managementteam heeft vervolgens de eind rapportage besproken en knopen doorgehakt bij de gesignaleerde knelpunten. De daaruit voortvloeien de nieuwe organisatie werd aan alle medewerkers voorgelegd in februari, waarbij iedereen ook de ge legenheid kreeg om te reageren. Conclusie was dat de overgrote meerderheid kon instemmen met de voorstellen. Dit alles werd vervolgens vervat in een adviesaanvraag aan de OR, die overigens steeds nauw betrokken was tijdens het hele traject, waar door ook bij de OR-leden het wat en hoe goed dui delijk was. Eind april gaf de OR, die zich bij de ad viesaanvraag door externe adviseurs deskundig had laten bijstaan, een positief advies. Vervolgens werd de personele invulling van de diverse teams door teamleiders en betrokken mt-leden ter hand geno men en konden vanaf 10 mei de diverse benoe mingen plaatsvinden. Nog veel werk "De start is gemaakt; er is nog veel werk te verzet ten. Taken overdragen/ taken aanleren/ gewoontes afleren/ nieuwe initiatieven nemen et cetera. Als dit kan met een houding van wederzijds respect, sa men zijn we sterker en begrip voor het andere indi vidu of team, dan zijn wij al een heel stuk op weg en gaat ook de werkdruk (zorgpunt nummer 1) af nemen", aldus Jan Willem Kroonen, unitmanager Brand Productie tijdens zijn korte inleiding van de Productie-middag. Klantbenadering Hij gaf vervolgens 'het podium vrij' voor Paul Meert, een 'infotainer' van Belgische komaf. Met zijn optreden van anderhalf uur bracht hij op een heel speelse, verrassende en boeiende wijze zaken onder de aandacht die alles te maken heb ben met het proces waarmee wij bezig zijn, namelijk veranderen. Gelardeerd met een serie cartoons hield hij ons in feite een spiegel voor. Een spiegel ook die het makkelijker maakt om anders te wor den. Zo kwamen de nodige tips langs die zowel in de privé-situatie als in de werkomgeving zeer goed toepasbaar zijn. Een voorbeeld: 'Hoe benader je klanten?', waarbij het begrip klant niet enkel be perkt bleef tot degene die iets van je koopt, maar ook degene die iets van je verwacht. Dat kunnen je directe collega's zijn, mensen van een ander team, maar net zo goed je partner, je kinderen en vul zelf maar in. Nu Voorts schetste hij het tijdsbeeld van de 'zappende klant'. Mensen willen nu iets, niet dadelijk of straks, maar nu. Kun je aan die verwachting niet voldoen dan is de kans groot dat die klant gaat zap pen, waardoor je hem dus kwijt bent. Een ander as pect vormde het gegeven dat mensen hun doel niet bereiken omdat men zich geen beeld kan vormen van dat doel. De boodschap: als je geen beeld hebt van wat het doel is, dan haal je het nooit. Het voor beeld van de inpakker in de supermarkt, verder uitgewerkt als de 'doublebagger' en de 'singlebag- ger' zal lang in de gedachten van eenieder blijven hangen. Paul Meert wist de zaal vele malen lach salvo's te ontlokken, hetgeen aangeeft hoe de sfeer was. Het bevestigt ook de stelling van Willem Duys, die Paul kenschetste als 'de Toon Hermans van de opleidingen'. Na afloop was het goed toeven aan het buffet, waarbij men met plezier terugkeek op deze geslaagde middag. Wiel Muijrers, Chef Interne Dienst Brand 24 De begin dit jaar opgerichte Merchandise Materials Unit (MMU) start deze zomer voor Heineken Ierland -beter bekend als Murphy's- de distributie van mer chandise materials op het Europese continent. Voor MMU is de laatste belangrijke stap in de opstarfase (2001) van de MMU. Metals klan ten Corporate Marketing, Heineken Export, Heineken Nederland en dan nu Heineken Ierland, zal dit jaar de zo belangrijke professionaliseringsslag van merchandise materials binnen Heineken gestalte moeten krijgen. Door de overeenkomst met Heineken Ierland krijgt MMU -indirect- zes nieuwe Europese klantcontacten. Zowel de Heineken-landen- organisaties voor Italië, Spanje, Frankrijk, Zwitserland, Griekenland als Duitsland (de laatste via Heineken Export) gaan hun mer chandise materials voor Murphy's Irish Red en Murphy's Irish Stout rechtstreeks bij MMU bestellen. Tegelijkertijd verzorgt MMU voor Heineken Ierland ook de inkoop (alleen voor Murphy's Irish Red), het voorraadbeheer, de distributie en de facturering van de mer chandise materials. Groeimodel Heineken Ierland heeft met het inschakelen van MMU een goede oplossing gevonden voor de efficiënte invulling van de complete supply chain van merchandise materials op het Europese vasteland. Naar aanleiding van de overeenkomst is het hele assorti ment van bierglazen en viltjes tot aan neon reclames tegen het licht gehouden, en ver volgens gesaneerd en vernieuwd. Voor Murphy's Irish Red voert MMU nu circa 75 verschillende artikelen, voor Murphy's Irish Stout zijn dat er vijftig. De nieuwe klantcontacten van MMU op het Europese vasteland zullen hun bestellingen voor Murphy's-artikelen in eerste instantie nog doeh vanaf papier. De uitlevering gebeurt eens per kwartaal. Het is wel de bedoeling dat de landenorganisaties vanaf het vierde kwartaal ook de e-merch -de elektronische catalogus van MMU op intranet- kunnen ge bruiken, in ieder geval voor het bestelgedeel te. Door Murphy's krijgt MMU bij de deelne mende landenorganisaties een goede entree. De werkmaatschappijen kunnen op deze ma nier zelf constateren dat de ondersteuning

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 28