Heineken Conference: CONSUMENTEN SERVICE Corporate Purchasing hield op 28 en 29 mei de eerste Heineken Purchasing Conference in Hotel van Oranje te Noordwijk. Wat in 1999 be gon als een vergadering van inkoopmanagers van een aantal werkmaatschappijen, is uitge groeid tot een conferentie met als doelstelling zich te ontwikkelen tot hét inkoop platform voor alle personen die op enigerlei wijze betrok ken zijn bij Inkoop Heineken wereldwijd. Het aantal in schrijvingen overtrof alle ver wachtingen: ruim tachtig col lega's uit Nederland, Europa en andere werelddelen namen aan de conferentie deel. De eerste dag van deze twee daagse conferentie werd ge opend door de heer J.F.M.L. van Boxmeer en stond in het teken van algemene inkoop- onderwerpen. Door middel van plenaire sessies en (inter actieve) workshops werden de deelnemers op de hoogte ge steld van de ontwikkelingen rondom inkoop, productinno vaties, strategische kostenbe heersing en supply chain management. De dag werd af gesloten met een buffetdiner in het Space Expo Center te Noordwijk. Hiervoor waren tevens gasten uitgenodigd van andere disciplines bin nen Heineken. In deze 'ruimtelijke' omgeving was er alle tijd om onder het genot van een hapje en drankje verdere invulling te geven aan netwerking en kennisuitwisseling. Met een frisse, maar zonnige ontbijtstrandwan- deling aan de Noordzeekust startte de tweede conferentiedag: e-procurement day. Zoals de titel al aangeeft werd 29 mei geheel gewijd aan de stand van zaken en ontwikkelingen met betrekking tot e-procurement, het inkopen via internet. De presentaties van Transora en Novartis International maakten inzichtelijk wat de mogelijkheden zijn van e-procurement. Conclusie: Heineken heeft een goede start gemaakt, maar er moet nog veel ge beuren. Heineken doet mo menteel ervaring op door middel van pilot-projecten bij verschillende werkmaatschap pijen, onder meer bij Heine ken Espaiïa (inkoop van reserveonderdelen), Zywiec Grupa Poland (inkoop van krimpfolie) en Heineken Ne derland (inkoop van schoon- maakservice). Met de gebrui kelijke afscheidsborrel werd de conferentie op dinsdag middag afgesloten. Deze eerste Heineken Purchasing Conference is door de deelnemers zeer goed ontvangen. Zowel de in houd, structuur als organisa tie werden in de evaluatie over het algemeen positief beoordeeld. Vanzelfsprekend zijn er verbeterpuntjes, maar de toon is gezet en Corporate Purchasing zal er zeker een vervolg aan geven: in 2002 zal zij opnieuw de conferentie organiseren. It is for sure: purchasing is on the move! Corporate Purchasing Voor nadere informatie over de conferentie of genoemde onderwerpen kunt u contact opnemen met Judith Verboom, Corporate Purchasing Zoeterwoude (tel. 071 5456989, e-mail: j._ verboom @heineken. nl) Dagelijks ontvangen Rose, Bart, Anja en Nel van Bureau Consumentenservice in Zoeterwoude stapels brieven met vragen, ideeën, opmerkingen en verzoe ken van onze consumenten. Voor de rubriek 'Geachte Consumentenservice' zoeken zij in samen werking met de redactie van Vers van 't Vat de leuk ste inzending(en) voor publicatie uit. Citroen in Lingen's Blond-commercial "Naast een liefhebber van bier ben ik ook een liefheb ber van mijn Citroen 2CV (lelijke eend). In de nieuwe reclame van Lingen's blond staat iemand in een veld waar hij een limoen eet. Vervolgens gooit hij de limoen in de lucht en stapt hij opzij om een 2CV te ontwijken die in plaats van de limoen uit de lucht komt vallen. Als 2CV-rijder en -liefhebber schrok ik behoorlijk. Niet alleen ik, heb ik gemerkt, maar ook vrienden van mij die een 2CV rijden waren behoorlijk verontwaardigd. Hoe kunnen ze dit nou weer doen? Weer een 2CV naar de knoppen. Het is namelijk zo dat de 2CV langzaam van de weg verdwijnt en we met z'n allen met hart en ziel proberen onze auto's op de weg te houden. De 2CV is tegenwoordig een populair middel in recla mes en helaas gebeurt het nogal eens dat een 2CV wordt opgeofferd aan een reclame om een product aan te prijzen. Helaas zien deze auto's er ook nog al tijd goed uit en dat doet ons helemaal zeer. Ik vind het jammer dat deze door mij zo geliefde auto in de reclame is gebruikt. Ook vind ik het jammer dat het imago van deze auto als speelgoedauto wordt neergezet. Ik heb de reclame echter goed bekeken in slowmotion en ik ben toch enigszins gaan twijfelen of het hier wel om een echte 2CV gaat waarin ik mij da gelijks over de weg begeef. Ik hoop dat u enigszins mijn twijfel kunt wegnemen. Bureau Consumentenservice gaf de volgende uitleg: "Hartelijk dank voor uw reactie betreffende de nieuwste Lingen's Blond Lemon tv-commercial. De redenen waarom juist de Citroen 2CV is geko zen voor deze commercial, zijn de volgende. Allereerst is de auto geselecteerd omdat het een 'citroen' is, wat weer verwijst naar 'Lemon'. Daarnaast is 'lemon' het Amerikaanse woord voor een oude auto. Zoals u zult begrijpen hebben wij deze Deux Chevaux van de sloop gehaald en zodoende waren alle vitale onderdelen, zoals bij voorbeeld de motor, niet meer aanwezig. De auto is echter zodanig opgeknapt zodat hij kon figureren in onze tv-commercial. Na het maken van de com mercial, die is gebaseerd op het thema van de vallende zwaardvis zoals dat gebruikt wordt in de Lingen's Blond commercials, is de auto weer afge voerd naar de sloop omdat hij de val niet geheel ongeschonden heeft doorstaan. Wij begrijpen dat u dit als liefhebber van deze unie ke auto aan het hart gaat en als blijk van waarde ring om een en ander aan ons kenbaar te maken, bieden wij u hierbij een kleine attentie aan."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 26