r freshly in the Caribbean Adverteert Heineken Nederland er van Toet Jaar i bright bright r lt s qonna day be a sunshiny - FRESHLY BREWED IN THE CARRIBEAN In het vorige nummer van Vers van't Vat kon u hierover ai lezen en misschien heeft u het zelfs al op een mooie zomerse dag gedron ken... Amstel Bright. Amstel Marketing komt zijn belofte na en onthoudt u uiteraard niet de achtergronden van dit frisse, Caribische bier. "Amstel Bright is a sparkling refreshing, easy to drink beer for men and women between 18 and 30 years old who love to go out having fun with their friends in a pub, bar or at the beach. Curagao, maart 1997 Bovenstaande is het zogehete 'positionering concept' van Amstel Bright, een idee dat vanaf 1996 door een select gezelschap binnen de brouwerij, HTS en Corporate werd gekoesterd en uitgewerkt onder de codenaam 'Blue Curagao'. Drink it ter cold Kwalitatief hoogstaand bier Terwijl de Antilliaanse biermarkt werd over spoeld met Polar blikbier uit Venezuela, zochten de Amstel-brouwers juist naar een kwalitatief hoogstaand bier dat zou passen bij het Caribische gevoel en de zonnige sfeer op het ei land. Het nieuwe pro duct zou tevens moeten zorgen voor een verjon ging van het Amstel-merk op Curagao. Het recht hoekige etiket onderstreept de bijzondere positie die Bright vanaf het begin heeft nagestreefd. Naam Zorgvuldig werd gezocht naar een naam voor het product. Uiteindelijk waren alle betrokkenen het er over eens dat de naam Bright zowel goed past bij het product, als bij de positieve mentaliteit van het Caribische gebied. Amstel Bright werd geïn troduceerd tijdens de Amstel Bright Beach Bash en veroverde de harten van de liefhebbers op biereiland Curagao. Veel horecabezoekers die voorheen kozen voor een bier als Corona of een cocktail, kiezen nu voor Amstel Bright. Amstel Bright is inmiddels geïmporteerd in Nederland. Hiermee wordt de positie van Amstel Bright nog unieker. Geïmporteerd Amstel bier, het lijkt op water naar de zee dragen. Kenners weten echter dat dit niet het geval is. De lokale ingrediënten en het brouwproces met Zuid- Caribisch zeewater zorgen voor een niet te eve naren lichtvoetige smaak. Bright-gevoel Eind april bereikten de eerste containers met dozen Amstel Bright de Rotterdamse haven. Begin mei werd het product voor het eerst aangeboden via de Heineken Brouwerijen vesti gingen door het gehele land. Zowel horeca ondernemers als consumenten ervaren Bright als een toegankelijk product dat ideaal past bij ontspanning in een warme omgeving. Amstel Bright is vanwege het unieke karakter vooral verkrijgbaar bij locaties aan het water en op terrassen. Gelegenheden dus waar jonge mensen de magie van de zomer beleven en waar de zwoele atmosfeer het zorgeloze Bright- gevoel brengt... zon, vriendschap en gezellig heid! Laat de zon dus ook maar volop schijnen in Nederland! Korsou mi dushi, masha danki! (Heerlijk Curagao bedankt!) Job Rekvelt en Geert Swaanenburg, Amstel Marketing De Stichting Adverteerdersjury Nederland ver koos 10 mei Heineken Nederland tot Adverteerder van het Jaar. Deze uitreiking vond plaats tijdens het SAN-gala in de Heineken Music Hall te Amsterdam. De bureaus die wa ren voorgedragen voor de verkiezing Bureau van het Jaar konden hun mening geven over eigen klanten en die van anderen, waarna een ver korte lijst werd opgesteld. Heineken Nederland won door de campagnes van Amstel. Met name de 'drie vrienden' filmpjes, de promoties en activiteiten op het gebied van sport maakten Amstel tot overduidelijke winnaar. De jury was het er al snel over eens dat de Amstel-filmpjes als reeks de beste zijn. Naast de ongekende populariteit van de drie vrienden, slaagt Amstel erin een fundamentele merk waarde van een hele categorie te claimen. Traditionele waarden als kwaliteit, eenvoud en vriendschap spelen hierin een belangrijke rol. Vooral dat laatste spreekt mannen aan die van hun Amstel-biertje moesten leren houden. In 1997 gooide Amstel alles in de strijd om het marktaandeel in de teruglopende biermarkt te vergroten. De gouden greep van de drie vrien den-commercials heeft hier voor een groot deel aan bijgedragen. Naast de commercials blijkt ook de formule van het televisieprogramma De Vrienden van Amstel Live! een succes. Over de favoriete commercial lopen de menin gen uiteen. Is het de vriend die vriendin uit zwaait, de versiertruc ('wat een lomperik, hè'), de buitenspelvariant ('ja, het is een man'), 'de Das' voor een Triviant, de blind date met wijn- drinkende vamp ('neeeuh, wordt niks'), het bierviltjeshappen (goed voor een Zilveren Lamp) of de nieuwste variant met oud-keeper en voetbalcommentator Walter Zenga? De drie kameraden hebben elke keer weer erg veel lol en slagen er volgens de jury goed in de merk voorkeur te versterken. Sophie van Wel li 13

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 13