rPYStf Purchasing Course groot succes In Zoeterwoude vond van 28 maart tot 5 april de eerste Heineken Purchasing Course plaats. De cursus was een initiatief van Corporate Purchasing naar aanleiding van een toenemende behoefte aan een inkoopopleiding bij werkmaatschappijen. Het opzetten van een dergelijke cursus werd een van de belangrijkste doelstellingen binnen Corporate Purchasing. Misschien nog belangrijker is dat de ambitieuze doelstellingen van het programma ook daadwerkelijk zijn gerealiseerd. Cursusorganisatie Ook de organisatie van de cursus was een ge slaagd voorbeeld van synergie. Inhoudelijk was een extern bureau verantwoordelijk, maar mede gezien hun speciale eisen werd ook veel ge vraagd van de organisatie en de faciliteiten rondom de cursus. Hiervoor waren de HTS-afde- lingen Corporate Purchasing en Technical Training verantwoordelijk. Uit de evaluatie bleek dat de samenwerking zeer geslaagd was. De deelnemers waren bijzonder tevreden over de begeleiding en de toewijding van de kant van degenen die de cursus hadden georganiseerd. Het enige wat tegenviel was de intensiteit van het programma. Het enthousiasme waarmee men van start was gegaan, resulteerde in een overvol programma en (te) lange cursusdagen. Bij een volgende gelegenheid zal hiermee reke ning worden gehouden. Tulpen en molens Wat zeker ook heeft bijgedragen aan de goede sfeer is het toeristische programma dat op de zaterdag plaatsvond. Een traditioneel dagje Holland, dat bestond uit een bezoek aan de Keukenhof, een bezoek aan een molen, een boottocht over de Kager Plassen en een stads wandeling door Leiden. Moe maar voldaan De 24 deelnemers stelden op 5 april vast dat ze na een weliswaar zeer intensief programma een heleboel wijzer zijn geworden. Ze hebben meer kennis over het vak van inkoper én ze maakten kennis met een groep collega's waarmee ze niet alleen nuttige ervaringen uitwisselden, maar ook heel veel plezier hadden. Moe maar voldaan aanvaardden ze de terugreis naar Afrika, Zuid- Amerika, het Verre Oosten, en diverse andere bestemmingen. Ongetwijfeld zijn ze nu allemaal hard bezig om van hun individuele project een succes te ma ken! Bij voldoende belangstelling wordt de cursus volgend jaar herhaald. Daarnaast wordt er op veler verzoek een vervolgcursus ontwikkeld: de 'Heineken Purchasing Advanced Course'. Loes Gouweloos, Communication co-ordinator Technical Training HTS reidden alle deelnemers zich voor op een indivi dueel project. Gewapend met hun nieuwe ken nis gaan ze het komende halfjaar aan de slag binnen hun eigen organisatie. Hun projectver- slag wordt beoordeeld door een commissie van deskundigen, waarna ze al of niet hun eindcer- tificaat ontvangen. Inkopersnetwerk Hoewel geen formele doelstelling, is het van wel de rol van Inkoop binnen de organisatie als de strijd die Inkoop moet leveren met leveran ciers. Engelse docenten Een ander belangrijk onderwerp was strategisch 'cost management'. Bij de eindevaluatie bleek dat dit onderwerp het hoogst scoorde bij de deelnemers. Het had voor velen nieuwe ge zichtspunten opgeleverd, die hen zeker van pas komen in hun dagelijks functioneren. Ook werd ruim aandacht besteed aan onder handelingstechnieken. Het externe bureau dat verantwoordelijk was voor de inhoud van de cur sus, had hiervoor vier vooraanstaande docenten laten overkomen uit Engeland. Ten slotte be- onschatbaar belang dat de deelnemers in korte tijd een zeer hechte groep zijn gaan vormen. De saamhorigheid en onderlinge steun waren groot en de sfeer was uitstekend. Het lijdt geen twij fel dat deze inkopers contact met elkaar blijven houden om elkaar advies te blijven vragen en te geven. Bovendien hebben ze optimaal gebruik gemaakt van een verblijf van anderhalve week in het kantoor in Zoeterwoude. Ze hebben nut tige contacten gelegd met inkopers van Corporate Purchasing, maar ook met vele an dere medewerkers van Heineken Technical Services. De aldus te verwachten synergie kan zeker bijdragen aan een vergroting van Heinekens 'competitive advantage', vrij ver taald: concurrentievoordeel. Ten eerste was het de bedoeling om zowel erva ren als onervaren inkopers van over de hele we reld (beter) bekend te maken met de kennis en instrumenten die nodig zijn om hun functie als inkoper verder uit te bouwen. Nu er steeds meer op grote schaal wordt ingekocht, moeten de kennis en vaardigheden daaraan worden aange past. De inkoper moet leren omgaan met veran derende in- en externe machtsverhoudingen. Belangrijke aandachtspunten waren daarom zo-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 6