"Je moet eerlijk tegen je klanten Wouter Fijnaut werd 26 augustus 1971 ge boren in Utrecht. Na de middelbare school, studeerde hij onder meer Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam (1992-1996). In 1995 kwam Wouter als commercieel managementtrainee bij Heineken terecht, waar hij opdrachten uit voerde voor P&O en voor Marketing van Heineken Nederland. In 1996 werd hij ma nager Efficient Consument Response en bekeek hij in eerste instantie voor Heineken Nederland en later ook voor Corporate welke stappen konden worden verbeterd binnen de keten producent-afne mer. In 1998 werd Wouter junior brandma- nager Amstel. In 1998 kreeg hij de functie brandmanager Brand bier, met als activitei ten onder meer de introductie van het nieuwe Brand-krat en Kunst op Blik. Sinds 15 november 2000 is Wouter manager Horeca Vrumona. In zijn vrije tijd is hij vooral in de horeca te vinden ("ik houd enorm van lekker eten en drinken"). Verder speelt hij tennis en golf. lopen, hebben we ervoor gekozen onmiddellijk vergaande maatregelen te nemen en de flessen Fruits de Pays met de be treffende productiecode terug te halen. Daarom is in lande lijke dagbladen een adverten tie geplaatst met daarin de oproep om een 0800-num- mer te bellen voor specifiek advies. Vervolgens zijn we de markt ingegaan om bij alle klanten die reageerden, zo veel als mogelijk binnen 48 uur de flessen te rug te halen. Klanten die niet reageerden, be zochten we vervolgens zelf. Binnen een week hadden we ongeveer 95% van de bewuste fles sen gelokaliseerd. Een geslaagde actie dus." Hoe reageerden de klanten "Positief. Ze waardeerden het enorm dat we on middellijk actie hebben on dernomen en zelf de kratten hebben opgehaald. Dat is volgens mij voor een leveran cier van A-merken, en dat is Vrumona, ook de enige ma nier om het vertrouwen van je handelsrelaties te behouden. Je moet eerlijk tegen je klan ten zijn." Bij Vrumona zijn de laatste tijd veel jonge men sen in dienst gekomen. Je bent zelf ook nog een jonge manager. Heeft dat invloed op de manier waarop je besluiten neemt uitdagende functie "Allereerst vind ik het een goede zaak dat Vrumona en Heineken stappen ondernemen om jonge managers forse verantwoordelijkheden te geven. Ik denk dat het goed is voor een bedrijf om een mix van 'young and older men/women' te hebben. Of dat ook invloed heeft op de manier waarop ik besluiten neem? Misschien wel. Ik wil graag snel resultaten zien en dan maakt het mij minder uit hoe die er komen. Je moet ook wel. Het is en blijft voor Vrumona knokken in een uit dagende markt. Vooral voor onze eigen merken zie ik veel uitdagingen: ik denk aan het onlangs op de markt brengen van Sisi Wildberry en het uitbrengen van Xi in een winstgevend 25cl-blik. Met name voor Sisi zijn de mogelijkheden voor nieuwe distributie- en gebruiksmomenten groot. Maar ook de licentiemerken Pepsi en 7UP blijven enorm belangrijk voor ons bedrijf. We zijn nu bij scholen speciale acties gestart met Pepsi. Scholen kunnen bijvoorbeeld van Pepsi een gra tis 'Safe Skate Tour' krijgen die in plaats van een gymnastiekles kan worden gegeven. Daarbij le ren de leerlingen hoe ze veilig kunnen skaten. Een actie die enorm aanslaat bij onze doelgroep, de jeugd. Daarnaast is het belangrijk dat we het aantal national accounts gaan uitbreiden om een gezonde volumebasis te behouden. Met name binnen de cateringmarkt. De doelen voor de ko mende jaren zijn dan ook duidelijk: meer winst halen, onze eigen (nieuwe) producten pushen en onze licentiemerken verder uitbouwen. Uitdaging genoeg!" Marguerite de Ruijter

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 5