Sinds november 2000 is Wouter Fijnaut (29) de nieuwe manager Horeca bij Vrumona. "Samen staan we voor de taak onze winstgevendheid uit te bouwen. En daarbij wil ik graag resultaten zien. De grootste uitdagingen zie ik vooral in het opbouwen van sterke eigen merken, zoals Xi' Climax en het op de markt brengen van smaakvarianten zoals het onlangs geïntrodu ceerde Sisi Wildberry. En niet te vergeten de vele mogelijkheden die we hebben met onze licentieproducten 7UP en Pepsi Cola. Kortom, er is de komende tijd genoeg te doen." Jonge manager in Wouter Fijnauts kantoor bevindt zich op de tweede verdieping van het kantoorpand in Bunnik. Aan de muur hangt onder meer de verpakking van Amstel De Belofte uit de tijd dat hij junior brand manager Amstel bij Heineken Nederland was. Uiteraard ontbreekt ook hier de pc niet, maar daarop werkt Wouter minder dan in Zoeterwoude. "Het gaat in deze baan meer om mensen en persoonlijke contacten. Toen ik nog als brandmanager bij Heineken in Zoeterwoude werkte, heb ik veel met een note book gewerkt. Te veel, want ik heb nog korte tijd last gehad van RSI. Gelukkig hoef ik in mijn huidige functie de computer dus wat minder vaak te gebruiken." Hij vervolgt: "Bij Vrumona ben ik verantwoordelijk voor het horecakanaal. Daaronder valt de levering aan de benzinestations, scholen, groothandels, Heineken en andere brouwerijen. Daarnaast hebben we te maken met een groot aantal national accounts (Shell en cateringbedrijven). Mijn werkveld bij Sales is dus heel wat groter dan toen ik nog voor Marketing bij Heineken Nederland werkte. Bovendien had ik in mijn vorige functie als brandmanager Brand bier te maken met één, overigens fantastisch, merk dat bovendien zeer wordt gekoesterd door de horecaondernemer en de consument. Bij Vrumona heb ik te maken met een breed scala aan eigen frisdranken, met elk een eigen doelgroep. En daarnaast met een grotere verscheidenheid in de afzetkanalen." De horecaorganisatie van Vrumona is vorig jaar gereorganiseerd. Wat was het voordeel hiervan "Voordeel van de structuurverandering is dat we nu met kleinere rayons werken, waardoor efficiency en slagkracht verbeteren. Bovendien kennen de vertegenwoordigers daardoor het eigen rayon op hun duimpje. Ze krij gen daarbij ondersteuning van de vier kernteams Channel Management, National Account Management, Ondersteuning en Verkoop. Daarnaast hebben we sinds 2001 'Scholen' als apart cluster toegevoegd. Dit kanaal was vroeger ondergebracht bij de verkoopcluster scholen, bedrijven, in stellingen." In de korte tijd dat je nu bij Vrumona werkt, heb je ook al je eerste crisis achter de rug: begin april werden duizenden kratten Fruits de Pays jus d'orange uit de horeca teruggehaald vanwege mogelijke breuk. Een bericht dat ook de landelijke pers heeft gehaald. Hoe is die actie verlopen "We kwamen erachter dat een aantal flessen met een bepaalde pro ductiecode een productiefout bevatte. De van nature in sinaasappelsap aanwezige gist is daardoor in de fles verder gaan vergisten. Hierdoor kon de druk in de fles zodanig oplopen dat of de dop zou kunnen open gaan of de flessen zouden kunnen knappen. Om geen enkel risico te

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 4