Nieuwe supply relatie met lemmnckri golfkarton Door samen- werking staan we in de toe komst sterker Heineken Nederland Supply (HNS) en de kartonproducenten Europe Carton Heppenheim, RKK Welpappenfabrik, Kappa Packaging en Smurfit Lona golfkarton, hebben 1 mei jongst leden nieuwe contracten ondertekend. De waarde van deze contracten omvat ongeveer enkele tientallen miljoenen euro per jaar. Deze producenten zijn de eerste in een rij waar mee HNS overeenkomsten afsluit die de basis gaan vormen voor een betere samenwer king, wat vervolgens leidt tot een meerwaarde in de Supply Chain. Vanaf het moment dat de voormalige afdeling Centrale Productie Inkoop een grote verandering heeft ondergaan, nu twee jaar geleden, is ge werkt aan een andere relatie tussen Heineken en zijn leveranciers. Dit geldt met name voor de le veranciers van grondstoffen en verpakkingsmate rialen. Uitgaande van de visie dat leveranciers nodig zijn om de beste in de markt te zijn, bete kent dat dat de relatie zoals die was, moet ver anderen. Was de relatie eerst vooral prijsgeoriën- teerd, nu moet de focus worden gericht op sa menwerking, ook wel aangeduid met de term 'partnership'. De prijs blijft uiteraard onveranderd van belang, aangezien Heineken jaarlijks meer dan enkele honderd miljoenen euro uitgeeft aan verpakkingsmaterialen en grondstoffen. Samen werkend als echte partners kun je voor minder geld, meer krijgen. En dat is van het grootste be lang voor onze concurrentiepositie. Deze contrac ten vormen de eerste stappen naar een situatie die wordt aangeduid met 'Total Cost of Ownership' ofTCO. verancier zich bewust van zijn concurrentiepositie in de gehele keten en kijkt hij niet alleen naar zijn verkoopprijs. Bovendien heb ben we een bijzondere positie gekregen omdat we met TCO de vier leveranciers onderling kunnen beoordelen op hun totale prestatie. Wij zullen de ze prestaties dan ook regel matig evalueren. gin. Het zijn de eerste contracten waarin een aantal prijscomponenten is gesplitst. Waar we vroeger een prijs in het contract tegenkwamen, zien we nu verschillende onderdelen apart be noemd. Zo-zijn nu de grondstofprijzen van het karton losgekoppeld van de productieprijzen. Ook zijn er nu al besprekingen gaande om in volgen de contractversies andere Supply Chain-onderde- len zoals kosten voor opslag en handling zicht baar te maken. Ook zijn er afspraken vastgelegd over de manier van communiceren en factureren. Dit alles is nodig om je Supply Chain-prestatie te kunnen besturen, want zonder dergelijke afspra ken vaar je blind. Naast informatie over kosten krijgen we ook informatie over snelheid in de ke ten en over het vermogen om te innoveren en te veranderen. Met deze informatie kunnen wij sa men met onze partners aan structurele verbete ringen werken om daarmee ons concurrentie voordeel te bewerkstelligen en te behouden. De komende jaren gaan nog meer leveranciers in deze nieuwe lijn volgen. Vernieuwing gestart Om de start van de vernieuwing te accentueren, is rond de ondertekening een kleine bijeenkomst georganiseerd met de leveranciers, HNS-directie en Inkoop. Een kleine presentatie die de vernieu wing aangaf, ging vooraf aan de officiële ondertekening en het geheei werd afgesloten met een gezamenlijke lunch. Ten slotte werd er een toast uitgebracht en werd het ver trouwen uitgesproken dat we door samenwerking in de toe komst sterker staan. Verbeteren Supply Chain Prestatie Rome is niet in een dag gebouwd en hetzelfde geldt voor TCO; hiervoor is meer tijd nodig. De contracten die nu ondertekend zijn, zijn het be- Martin Kroon, manager Materials Services Sourcing Management (M&SSM) Total Cost of Ownership (TCO) Een begrip uit de Engelse taal, maar het betekent feitelijk niets anders dan dat alle kosten die ge moeid zijn met het product worden meegeno men, van geboorte tot en met de verkoop. Tot vo rig jaar werden onze leveranciers beoordeeld en gekozen op basis van de prijs die zij Heineken in rekening brachten. Kosten die bijvoorbeeld tij dens de productie ontstonden door verlies in lijn- rendement of afval werden niet in deze overwe ging meegenomen. Het TCO-principe neemt deze in de toekomst wel mee en wijst de leverancier aan als verantwoordelijke. Hierdoor wordt de Ie-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 17