voor Hein?ken N. V. /sé4WSéé0 5 550 200 Nettowinst Totale verkopen Heineken Westelijk Halfrond 860 Afrika en het Midden-Oosten 5.398 Azië Pacific 4.757 Nederland 5.585 Overig Europa 21.257 Geografische verdeling van personeel zijn de doelstellingen voor de komende drie jaar neergelegd. Het verslag staat ook op de Heineken-website op internet. Heineken heeft in zijn waterbeleid de doelstel lingen voor watergebruik vastgelegd. Schoon water is belangrijk voor Heineken, zowel als in grediënt van bier als tijdens het productiepro ces. In maart 2000 vond in Nederland het Tweede Wereld Water Forum plaats met Heineken als actieve deelnemer. Daar beleefde de televisiedocumentaire 'Water, a drop of life' haar première. Deze is met financiële steun van Heineken ontwikkeld en wordt in een groot aan tal landen uitgezonden. Personeelsbeleid Het personeelsbeleid binnen de onderneming is grotendeels gedecentraliseerd. Heineken is in een groot aantal landen actief, die elk hun ei gen cultuur en eigen arbeidswetgeving hebben. De verschillende werkmaatschappijen dragen de verantwoordelijkheid om vorm te geven aan het eigen personeelsbeleid. Het centraal ge voerde personeelsbeleid is gericht op het aan trekken, ontwikkelen en behouden van interna tionale managers op het hogere leidinggevende niveau. De krapte op de arbeidsmarkt maakte het noodzakelijk onze inspanningen op dit vlak te vergroten. Kennismanagement vormt een belangrijke voor waarde voor verbetering en innovatie. Het ont sluiten en optimaal gebruiken van nieuwe en reeds aanwezige kennis staat daarbij centraal. De Heineken University in Amsterdam speelt hierbij een belangrijke rol. In 2000 bedroeg het gemiddelde aantal perso neelsleden 37.857 tegen 36.733 in het voor gaande jaar. Deze groei is het resultaat van een toename door overnames en een afname door vergroting van efficiëntie. In 2001 zal het per soneelsbestand toenemen. Dit is het gevolg van het in consolidatie nemen van Nigerian Breweries en drankengroothandels in diverse landen. Los van deze overnames is er sprake van een lichte trendmatige daling van het per soneelsbestand, dat zich ook de komende jaren zal voortzetten. Winstverwachting Van jaar tot jaar wordt de hoogte van ons re sultaat beïnvloed door onvoorspelbare factoren, zoals wisselkoersen, overheidsmaatregelen, de economische ontwikkeling en de weersgesteld heid. Ondanks deze onzekerheden verwacht Heineken voor het jaar 2001 opnieuw een verdere toename van de nettowinst. Ook over de winstontwikkeling op langere termijn blijft Heineken positief. Dit gezien het succes van de ondernemingsstrategie, de kracht van het Heineken- en het Amstel-merk en de lokale merken, de internationale spreiding, de aan wezige financiële middelen en de ruime inter nationale ervaring. Bron: Jaarverslag 2000, Heineken N. V.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 7