John Yonce, team Probleembeheer Voor meer informatie kunt u het BrowseHuis raadplegen: http://browsehuis:8080/lnformationServices. Foto: Henk de Graaf Fotografie mail moet a Information Services (IS) voert per 1 mei 2001 een nieuw beleid met betrekking tot de hoeveelheid Notes-mail die medewer kers van Heineken Nederland mogen be waren. Het bewaren van elektronische post gebeurt op de mailservers die op de verschillende locaties van Heineken Nederland staan. Deze servers hebben een bepaalde capaciteit of schijfruimte, net zoals uw eigen computer. Het niet op schonen van oude post kan tot gevolg hebben dat Notes-mailservers vollopen. De harde schijf van de server zit dan zo vol dat het verzenden en ontvangen van Notes-mail niet meer mogelijk is. Dit heeft zich in het recente verleden voorge daan in Zoeterwoude. Medewerkers kon den door deze storing anderhalve dag geen gebruikmaken van e-mail. Gevraagd naar de overlast die klanten van Information Services hierdoor hadden, zei een medewerker van Verpakken Zoeterwoude: "Als ik enkele uren niet kan werken met Notes dan staat mijn werk gewoon stil." John Leune, de coördinator van het Server- en Mini Support team (SMS) van Information Services (zij in stalleren en bewaken de servers op technisch gebied) geeft aan dat het niet alleen de kosten zijn van uitbreiding van servers of het extra werk dat nodig is om de servers uit te breiden. "Het gaat ook om de service die wij willen verlenen. Die komt in gevaar op het moment dat er geen beperkingen gelden op het gebied van de groot te van een mailfile. Als zich op een server sto ringen voordoen door onbeperkte groei van Notes-mail, heeft iedereen daarvan te lijden." In totaal heeft het SMS-team ruim tweehon derd servers in beheer. Hiervan zijn er dertig in gericht als Notes-server. De gemiddelde capa citeit (schijfruimte) op een Notes-server is 50 Gigabyte. John Leune geeft aan: "Financiële overwegingen zijn slechts ten dele de oorzaak van het nieuwe beleid. Er zijn uit technisch oog punt nog andere overwegingen: het beheren van al die grote mailfiles wordt steeds moeilij ker. Als de hoeveelheid informatie op een ser ver zo groot is, zal het langer duren voordat er een back-up is gedraaid. Deze draait meestal 's avonds laat zodat klanten hiervan geen last ondervinden. Alleen kan het zijn dat de server 's morgens nog loopt door de grote hoeveelheid informatie die moet worden weggeschreven." Gert van Kempen is de technische beheerder van Notes voor Heineken Nederland. Voor hem is het overzetten van de informatie van server naar server het grootste probleem van een grote mailfile. "Veel Heineken-medewerkers verhuizen van de ene werkmaatschappij naar een andere of wisselen binnen Heineken Nederland van functie. Het verplaatsen van een mailfile van bijvoorbeeld Zoeterwoude naar Noordwijk neemt dan meer dan vijf uur in be slag." Hij vervolgt: "Dan hebben we het nog niet eens gehad over de extra netwerkbelasting die dat teweegbrengt." Ook het terugzetten van een door een storing verwijderde mailfile duurt voor hem soms meer dan een uur. "Er zijn klan ten die mailfiles hebben van 500 Mb, oftewel een halve Gigabyte! Daarvan is echt niet alles zo belangrijk dat het bewaard moet blijven." Maximale grens Collega Maarten van der Meer van het team Administratie en Beheer zegt hierover: "Niet al leen heeft IS voordeel van het nieuwe beleid, ook onze klanten gaan merken dat storingen en aanvragen sneller afgehandeld kunnen worden. Het verschaft veel meer inzicht in het gebruik of het misbruik van Notes. Een van de maatrege len is de aanpassing van de mailtemplate. Er verschijnt in de inbox een extra kolom waarin zij kunnen zien hoe groot een bepaald mailtje is. Medewerkers kunnen dan selectiever te werk gaan bij het bewaren van hun mail. Vanaf 1 mei krijgt iedereen een waarschuwing zodra de mail file de maximale grens heeft overschreden." Op de Helpdesk is men druk beziggeweest met het tijdig communiceren van dit nieuwe beleid. Meta Hooyberg van dit team geeft aan: "Vroeger was het beleid vastgesteld op 30 Mb. Nu wordt dat 50 Mb. Bij overschrijding van die grens zal het verzenden van mail in de toe komst niet mogelijk zijn, totdat de mailfile is verkleind. Informatie over hoe de eigen mailfile verkleind kan worden en andere tips en trucs zijn te vinden op het BrowseHuis. Uiteraard staan we op de Helpdesk klaar als mensen door de bomen het bos niet meer zien." Van links noor rechts: John Vonce (team Probleembeheer), Maorten von der Meer (team Administatie Beheer), Gert van Kempen (team Server en Mini Support) en Meto Hooyberg (team Helpdesk)

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 23