Modemiserin vioaernisenng Sociaal Beleid isop iveg+± VOOR Er zijn reële mogelijkheden voor de vernieuwing van het Sociaal Beleid, waar onder de CAO, die we kun nen waarmaken door con sequente aandacht voor het proces en de richting die wordt gekozen. Hiermee moeten we actief aan de slag gaan. Belang rijk hierbij is dat we ruimte scheppen om ontwikkelin gen een kans te geven. De resultaten van het project zijn de adviesrapporten met daarin input voor CAO-vernieuwing, Human Resource-ontwikkeling, een stap naar openheid en vertrouwen en de betrokkenheid en het commitment van de deelnemers. CAO-onderhandelingen Van de adviezen die door de studiegroepen zijn uitgebracht, is er een aantal meegenomen in de CAO-onderhandelingen van 2001/2002. Andere adviezen moeten van de CAO-onderhan- delingspartners nader bestudeerd of uitgewerkt worden in een stappenplan. Na de onderhan delingen koppelen de onderhandelingspartners naar de studiegroepen terug wat er met deze adviezen is gebeurd. Weer andere adviezen moeten door HNB worden opgepakt. De advie zen hebben betrekking op centrale thema's van HNB. Deze centrale thema's zijn onder meer Human Resource visie en beleid; een cultuur waarin communicatie en sociaal dialoog belangrijke factoren zijn en waarin het geven en ontvangen van goede feedback normaal is. De projectgroep Modernisering Sociaal Beleid heeft de afgelo pen periode, na de tweede werk conferentie van 18 december, besteed aan het samen met de deelnemers evalueren van het project, het opzetten van een communicatieplan maar ook aan het nadenken over en uitwerken van voorstellen voor het vervolg. Nog voor de CAO-onderhandelin gen zijn afgerond, kunnen we nu al aangeven wat de belangrijke lessen zijn die we gezamenlijk hebben geleerd. Deelnemers aan het pro ject zijn geïnformeerd en betrokken bij Modernise ring Sociaal Beleid. Nü is het de grote uitdaging om de rest van de organisatie te informeren en te betrek ken bij het proces. Hiervoor is een communi catieplan opgesteld. Zowel in de managementteams als in werkoverleg wordt er gesproken over het project en het vervolg. Op de meeste locaties zijn com municatieteams Modernisering Sociaal Beleid opgericht, bestaande uit deelnemers uit de stu diegroepen en sponsorgroepen. Leden van het communicatieteam zijn bereid om over hun ei gen ervaringen met de studiegroepen te komen vertellen. Voor meer informatie kan contact worden opgenomen met Helma van Varik (Z/wou 6722). Zij heeft een overzicht van alle communicatieteams. De modernisering van het Sociaal Beleid is iets wat ons allemaal, zowel werkgever als werk nemers, aangaat. Door hierover samen in gesprek te gaan en te blijven, kunnen we de mogelijkheden die er zijn om de modernisering te realiseren, vormgeven. Janine van Oosten, namens het projectteam Sociaal Beleid De gezamenlijke pers werd maandag 12 maart bij Heineken Brouwerijen Utrecht door de bonden en Heineken geïnformeerd over Modernisering Sociaal Beleid. De animo was groot. Heineken is de absolute marktleider in blikbier op de Nederlandse markt. Ondanks de vele voordelen die blikbier met zich meebrengt, blijft het aandeel in het schap dikwijls achter bij de sterke volumegroei. Kopers grijpen mis omdat bier in blik vaak uit voorraad is. Het is dus noodzakelijk dat er meer aandacht en schap ruimte voor blik komt. De introductie van 'be drukte' krimpfolie om de blikjes heen, speelt hierin een grote rol. Blikjes met de nieuwe krimpfolie Colonne 6 startte vanaf week twaalf met de eerste order van blikjes met de nieuwe krimp folie eromheen. Deze krimpfolie vervangt de hi-cone, het ringvormig plastic dat de blikjes bijeenhoudt. Krimpfolie betekent extra service voor de consument door een handzamere ver pakking. Daarnaast zijn de blikjes makkelijk te stapelen en geeft de bedrukte folie een net aanzicht van het schap. Om te voldoen aan de uiteenlopende consumentenbehoeften worden blikken zowel los als in multi-pack aangeboden. Voorlopig wordt alleen de Binnenlandmarkt van Heineken- en Amstel-blikken voorzien van krimpfolie. Fabrikant Kisters plaatste in verband met dit project twee 'shrinkfoil'-machines bij Colonne 6. Om helemaal goed beslagen ten ijs te ko men, heeft een samengestelde opleidingsgroep drie dagen een trainingsprogramma bij Kisters te Kleve in Duitsland gevolgd. Tijdens de week van de afnametest hebben tevens vijf operators uit de ploegen 'meegedraaid' op de fabriek in Kleve, om zo 'het gevoel voor de bal' te krijgen. De eerste orders zijn inmiddels uitgevoerd en de consument zal zeer binnenkort de krimp- folie-verpakkingen in de schappen tegen komen. Sophie van Wel

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 13