Europese unnr bzL e£rsl bi}££n I Joint vo Heineken N.V. Bayerische BrauHolding AG 2 OL In Noordwijkerhout vond 13 en 14 februari een bijeenkomst plaats waarbij de veiligheidscoördinatoren van de Europese werkmaatschappijen een basis legden voor een algemeen Heineken-veiligheidsbeleid en een rapportage van de prestaties op dit gebied. Vertegenwoordigers uit België, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Polen, Spanje, Slowakije, Zwitserland en natuurlijk niet te vergeten uit Nederland, werden geïnformeerd over de initiatieven die aansluiten op de sociale dimensie van duurzame ontwikkeling. Duurzame ontwikkeling van een bedrijf heeft niet alleen betrekking op het maken van winst, maar probeert ook evenredige aandacht te ge ven aan milieu - en sociale aspecten. Een van de sociale aspecten is het waarborgen van de veiligheid en gezondheid van de medewerkers. Heineken wil de prestaties op het gebied van duurzame ontwikkeling graag communiceren naar de buitenwereld en het onlangs uitge brachte Heineken Milieuverslag (zie Vers van 't Vat 1, red.) is hiervan een voorbeeld. Dit mi lieuverslag zal in de loop der jaren uitgroeien tot een 'duurzaamheidsverslag'. Een belangrijk deel van de bijeenkomst was de onderlinge kennismaking aangezien de veilig heidscoördinatoren elkaar voor het eerst ont moetten. Het doel was het met elkaar uitwis selen van ervaringen en aandachtspunten. Op deze manier werd kennis gedeeld en dat is een goed voorbeeld van de wijze waarop Heineken kan profiteren van de lokale kennis in de diverse Europese vestigingen. Vervolgens werd er gediscussieerd over een Heineken-vei ligheidsbeleid. Op dit moment voeren de werk maatschappijen een lokaal beleid, maar er is behoefte aan een overkoepelende beleidsver klaring waarin iedereen zich kan vinden. Een voorstel voor een Heineken-veiligheidsbeleids- verklaring zal worden aangeboden aan de Stuurgroep Veiligheid, Gezondheid en Milieu. Na de pittige discussies werd 's avonds af leiding gevonden door te gaan bowlen. Voor enkelen was deze tak van sport nieuw. Maar de vele aanmoedigingen die over de banen gingen, droegen bij tot een versterking van de teamgeest. Op de tweede dag werd voornamelijk gesproken over hoe we onze prestaties op veiligheids gebied willen rapporteren. Om de prestaties vergelijkbaar te maken zal iedereen dat op de zelfde manier moeten doen. De constructieve discussies toonden aan dat iedereen hierbij zeer betrokken was en uiteindelijk werden ook de definities voor de rapportage unaniem geac cepteerd. Dit zal de basis worden om ook aan te tonen dat verbeteringen op het gebied van veiligheid en gezondheid hebben geleid tot la gere ongevalcijfers. Het waren intensieve dagen, maar iedereen was zeer voldaan over de resultaten van de bijeen komst en men vond dan ook dat er volgend jaar weer een bijeenkomst georganiseerd moet worden. Pjotr van Oeveren, environmental policy manager Corporate PP&C Heineken N.V. en de Bayerische BrauHolding AG (BBH) hebben een overeenkomst gete kend om een joint venture op te zetten. Via deze gezamenlijke onderneming verwerft Heineken een minderheidsbelang in twee Duitse brouwerijgroepen en indirect in een Chileense brouwerijgroep. Een belangrijk onderdeel van de joint venture is Paulaner Weissbier. Dit Beierse witbier is een welkome aanvulling op de portfolio van Heineken van internationale speciaalbieren. Heineken gaat nu onderzoeken hoe dit Duitse premiummerk internationaal ontwikkeld kan worden via het verkoop- en distributienetwerk van Heineken. De joint venture, die de naam BrauHolding International AG krijgt, verschaft Heineken even eens een beter inzicht in de Duitse biersector. Duitsland heeft de grootste biermarkt van Europa en is strategisch gelegen in het hart ervan. Heineken heeft nu een voetje in de Duitse markt. Een ander onderdeel van de joint venture ver schaft Heineken indirect een klein aandeel in CCU, marktleider in Chili, hetgeen wellicht de mogelijkheid opent voor samenwerking in het belang van de verdere ontwikkeling van CCU. Bron: persbericht 22 februari 2001

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 2001 | | pagina 9